8 mei, 2017

Een kort onderhoud met: Atiq & TMSV

gepost door: Marc

Een paar weken gelden schreef ik een kort Inbox artikel met nieuwe tunes van onder andere Atiq, zijn From Dusk Till Dawn EP met een remix van TMSV. De EP is inmiddels uit en ik had een kort onderhoud met beide heren om het even over hun toffe nieuwe tunes en andere muzikale bezigheden te hebben.

 

Atiq

Hoi Guido (Atiq) hoe gaat het met je?
Hee best lekker, altijd bezig met het volgende muzikale project en natuurlijk Mindtrick Records.

 

Eind april is er een dikke nieuwe EP van jou (en TMSV), From Dusk Till Dawn, uitgekomen op je nieuwe Mind Dubs label. Hoe is dit zo onstaan?
Mensen zijn het misschien nu bijna vergeten, maar ik heb jaren jungle gedraaid, gemaakt, geleefd en feesten gegeven (Jungle Soundclash) totdat ik er muzikaal een beetje op uitgekeken was. Toch had ik het gevoel dat ik nog wat unfinished business had met dit genre, omdat ik voor mijn gevoel relatief weinig zelf uitgebracht heb. Ook ben ik de afgelopen jaren weer geïnspireerd geraakt door de breaks in muziek en hoe deze gebruikt werden. Dit kwam voornamelijk door de nieuwe 160 bpm en slow-fast stroming binnen drum and bass. Ik heb het hier over artiesten als Om-Unit, Moresounds en bijvoorbeeld Amit. Eigenlijk werd jungle muziek wederom in een nieuw jasje gehesen en aan een “nieuw” publiek gepresenteerd. Ik vind het vooral erg tof om de echte dubwise vibe gecombineerd te horen met jungle en dubstep.

 

Waarom ben je een nieuw label begonnen naast Mindtrick?
Mindtrick Records is door de jaren heen (10 jaar in september!) in een geheel eigen richting gegroeid. In het begin zijn er nog platen uitgebracht met jungle en breakcore producties, maar het is tegenwoordig meer een samensmelting van ambient, Future garage en experimentele electronica geworden. Ik vond het zelf ongepast om hier dan ineens een dub-jungle gerelateerde plaat uit te brengen. Het is ook wel fijn om op een nieuw sublabel iets heel anders neer te zetten en je het idee van waar een label voor staat qua sound helemaal opnieuw op kunt bouwen en cultiveren.

 

Ik ken je eigenlijk vooral van je diepere, donkere, half-time producties, ben je nu een andere weg ingeslagen of is dit ook een kant van de producer Atiq?
Zoals je zelf al zegt is dit gewoon 1 van de kanten van mij als producer Ik heb hier geen aparte alias voor nodig. Ik heb zelf goed nagedacht over hoe en waarom ik al mijn muziek onder een naam wil uitbrengen en dit is zodat ik muzikale groei en diversiteit kan tonen. Dit is iets wat ik zelf ook altijd erg waardeer in producers, dit soort dingen onderscheiden voor mij de preset/template producers van de echte muzikanten.

 

Waarom heb je TMSV gevraagd om een remix te doen van je track?
Ik vind Tomas een goed voorbeeld van een echte producer, zo is hij bekend geworden met zijn dubstep muziek en heeft daarna het genre zo goed en wel gedag gezegd. Hierna heeft hij de overstap gemaakt naar het door mij eerder genoemde 160 bpm genre en ook hier weer laten horen dat hij een artiest is die er zeker toe doet. Zo bracht hij onlangs twee EP`s uit op een favoriet label van mij Cosmic Bridge van Om Unit welke ook weer een originele inslag hebben op het genre. Ook vind ik hem een goede dj. Ik heb hem een keer geboekt met mijn Rotterdamse crew Bass Odyssey en heb hem aantal keren horen draaien en hij heeft altijd speciale versies en dubplates bij zich. Ook heb ik mijn originele track laten horen aan Om Unit en hij zei mij ook direct dat ik TMSV zou moeten vragen voor een remix, omdat hij goed overweg kan met vocalen in zijn muziek. Zoals je al hoort in mijn verhaal moest het gewoon zo zijn dat hij de remix moest gaan maken.

 

Waar werk je momenteel nog meer aan?
Eigenlijk werk ik aan te veel dingen tegelijk en daarom pak ik het tegenwoordig heel projectmatig een voor een aan. Er is een nieuwe Atiq & EnK EP zo goed als klaar wat een vervolg zal worden op ons album Fear Of The Unknown uit 2014. Deze zal later dit jaar uit gaan komen. Ik ben bezig met een nieuwe 2e release voor Minddubs welke met een andere MC zal zijn en in totaal 4 tracks lang zal worden.

Ook staat er een 3e label in de steigers welke zich zal richten op de meer experimentele kant van halftime drum and bass. Hiervoor zijn de eerste 4 releases al gesigned en heb ik hiervoor zelf ook een nieuwe EP gemaakt. En tussen deze releases door werk ik aan een electronische industrial metal band/project met een goede vriend van mij op gitaar en bas. En we hopen deze muziek ergens volgend jaar te kunnen gaan presenteren.

 

Kan men je binnenkort ergens opzoeken en een optreden van je meemaken?30 juni draai ik op Bass Oddyssey in Worm in Rotterdam en verder sta ik open om weer meer te draaien in zowel mijn halftime drum and bass stijl als natuurlijk dub/jungle vibes te brengen.

 

 

Natuurlijk stelde ik ook Tomas,  beter bekend als TMSV, een aantal vragen over zijn dikke remix van From Dusk Till Dawn. Daarnaast bespraken we kort zijn verdere plannen op muzikaal gebied:

Had je direct al een idee welke kant je de remix op wilde laten gaan na het horen van de track?
Niet helemaal. Ik wilde eerst voor een dancehall vibe gaan, een beetje die early 90’s stijl, met invloeden van halftime drum and bass, maar ik ben toch op een wat grootsere synth-toer gegaan.

 

Ben je blij het met eindresultaat?
Natuurlijk! Anders had ik deze versie niet naar Guido gestuurd.

 

Hoe is het om een remix voor een andere artiest te doen? Is het creatieve proces voor een remix voor jou heel anders dan bij het bouwen van een eigen tune?
Een remix begint altijd met elementen die je niet zelf hebt bedacht. Soms lijken die elementen enorm op wat je zelf zou doen, maar vaak zijn ze muzikaal of technisch heel anders. Bij een remix als deze, met een vocal erin, wis ik vaak alle elementen, om zelf een tune te maken rond de vocal. Daarna probeer ik elementen uit het origineel in te passen in mijn versie (dit keer op terecht aandringen van Guido!). Verder is een remix waarvan het specifiek de bedoeling is dat ‘ie op een plaat wordt gedrukt, een kwestie van quality control. Ik moest er heel zeker van zijn dat mijn remix goed genoeg was om te persen.

 

Waar werk je momenteel nog meer aan?
Tussen het produceren door ben ik momenteel veel aan het draaien, zowel in clubs als elke maand op het Londense Radar Radio (elke 4e zaterdag, 4-6 ‘s nachts). Ik ben net een eigen label begonnen, Perfect Records. Het thema van het label is het omarmen van imperfectie in elektronische muziek. Ik vind de race naar de meest cleane sounds niet erg spannend meer. Een goede mix is natuurlijk een vereiste, en daarin ben je nooit doorgeleerd, maar ik vind het belangrijk dat er in bass music aandacht blijft voor muziek waarin stoffige, imperfecte sounds vakkundig zijn verwerkt.

 

Waar kunnen we TMSV binnenkort op het podium zien staan?
Ik ben de komende tijd in elk geval in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam te vinden. Ik zal ook regelmatig in het buitenland te zien zijn. Hou m’n Facebook (en binnenkort tourlijst op Spotify!) in de gaten voor up-to-date info over gigs.

 

 

Meer van Atiq & TMSV?
Volg dan Atiq op Facebook en/of Soundcloud en volg dan ook meteen TMSV op Facebook en/of Soundcloud


Comments

Loading Facebook Comments ...

Reageer met je DrumandBass.nl account: