21 juni, 2017

Camo & Krooked: “We streven altijd naar vernieuwing.”

gepost door: Rafael

Wat onderscheidt de besten van de rest? Het is een vraag die ik mezelf al mijn hele leven stel, en op 26 mei reisde ik af naar Londen op zoek naar een antwoord. Camo & Krooked lanceerde hun vierde album Mosaik in Fabric, de onsterfelijke underground tempel.

Een stukje geschiedenis

We kennen Camo & Krooked allemaal van hun bangers. In 2008 schoot het duo in hoog tempo de lucht in met enorme hits als Numbers, Stand Up en Climax. Hun muziek ging samen intense DJ sets vol zelfgemaakte remixes van klassiekers: Michael Jacksons Beat It, ACDC’s Thunderstruck en deadmau5’ Raise Your Weapon werden allemaal omgetoverd tot heerlijk dansbare drum & bass. In 2011 stond nieuw succes op het pad van Camo & Krooked met Cross The Line. Het energieke album verzekerde dat geen feest voorbij ging zonder muziek van het duo en leverde ze de ‘Best Producer’ titel op van de Drum And Bass Arena Awards. Camo & Krooked waren op hun absolute hoogtepunt. Of toch niet?

Zeitgeist

In 2012 gingen Camo  & Krooked next-level. De dansvloer slachters gooiden al hun eerdere werk uit het raam en begonnen aan expeditie om drum & bass opnieuw uit te vinden. In een twee jaar lange reis greep het duo het genre, keerde het binnenstebuiten en bouwde vanaf de grond weer op. Waar ze mee terugkeerden was Zeitgeist: Een experimenteel album waar funk, techhouse en disco samengesmolten werden werden in een omgeving van minimalistische drum & bass. In een wereld waar volume, snelheid en intensiteit domineerden werd plaats gemaakt voor een nieuw paradigma: Less is more. Camo & Krooked vestigde zichzelf als pioneers in de moderne drum & bass.

Een nieuwe reis

De Zeitgeist tour was amper voorbij of Camo & Krooked trokken zich weer terug in hun studio. Wat volgde was een periode van stilte voor meer dan drie jaar, waarin het duo onverstoorbaar verder bouwde aan hun ideeën. Na vier (!) jaar experimenteren en perfectioneren brengen Camo & Krooked hun vierde album uit: Mosaik. Een absoluut monster met 17 nummers, ieder samengesteld met de grootste precisie en geduld. Ik weet dat ik niet alleen ben als ik zeg dat ik nog nooit zo heb uitgekeken naar een album.

Voor de Mosaik Album Launch hadden Camo & Krooked een intense line-up uitgekozen met Dimension, Mefjus, Spectrasoul en meer. In de krochten van de Fabric onderzocht ik wat er omgaat in de hoofden van dit bijzondere duo. We hebben het gehad over hun mindset, gedachteprocess en visie op drum & bass. Het is nogal wat, laten we gaan kijken.


‘Ember’, Camo & Krookeds eerste Mosaik release


Waar gaat Mosaik over?

Krooked: Ik denk dat Mosaik gaat over verschillende stukjes idee tot een geheel brengen. We hadden een vrij andere aanpak voor dit album. Om te beginnen duurde het langer om te maken dan onze andere albums. Mosaik kostte anderhalf jaar langer dan Zeitgeist, en daardoor zijn we geïnspireerd door veel meer fases uit ons leven en geluiden die we interessant vonden. Het is ook een kleurrijk album, dat is ook de reden dat we het Mosaik hebben genoemd.

Hoe ging het proces van stukjes bij elkaar brengen?

Krooked: Het grappige is, toen het album halverwege was begrepen wij er nog weinig van! Op een zeker moment hebben we een rode draad gevonden door al onze liedjes en zijn we ideeën bij elkaar gaan voegen. We hadden bijvoorbeeld een loopje van één project en een intro van een ander project. Die gooiden we bij elkaar en zo hebben we ook nummers gemaakt. We dachten meer vanuit een mashup mindset in plaats van “We gaan dit precieze nummer schrijven.”.

Camo: We hebben nu 17 nummers op het album, dat is al veel. Maar als je door het album heen luistert voelt het als 30 nummers omdat de meeste tweede drops compleet verschillend zijn van de eerste. Het is een album dat je moet leren kennen. Bij de eerste keer luisteren hoor je misschien maar een derde van wat er daadwerkelijk gebeurt!

Ik houd er echt van als muziek de eerste keer pakkend is, maar ook vernieuwend blijft als je het vaker luistert.

Krooked: Ja, precies! Onze favoriete artiesten hebben 10 jaar geleden een album uitgebracht en we luisteren er nog steeds continu naar! Echt minstens een paar keer per maand, en door al die jaren heen ontdek je nog steeds nieuwe dingen bij iedere keer luisteren! Dat is echt interessant want het voelt bijna als een speurtocht. Ineens is dit gedeelte je favoriete onderdeel van een nummer, terwijl het eerst een totaal ander stuk was.

 

Iets dat me opviel aan het album is dat het iets inheems heeft, iets zens. Kun je me iets vertellen over je inspiratie daarvan?

Krooked: Ik denk dat er veel inheemse elementen in zitten omdat we een tijdje veel tech house hebben geluisterd. Toen we daarin doken vonden we heel gave, rare inheemse muziek dat onaangeroerd en puur voelde en gingen we kijken of we dat op de Camo & Krooked manier konden verwerken. Ik denk dat het belangrijkste aspect voor muziek maken voor ons is: Je hoort iets, bijvoorbeeld een soul nummer uit de 70’s zoals Donna Hathaway, en daarna hoor je een Trentemöller nummer en denk je… Voeg die twee samen terwijl ze compleet tegenstrijdig zijn, kijk of je het kan combineren…

En je gebruikt drum & bass als bindmiddel.

Krooked: Precies! Drum & bass is ons bindmiddel. Ideeën komen op ons af en we lijmen het daarmee aan elkaar. De raarste combinaties kunnen daar uitkomen! Onze collaboratie met Mefjus begint bijvoorbeeld als een rollend, diep nummer en gaat daarna over in een trippy hip-hop achtig gedeelte. Het is misschien afstotend op eerste gezicht omdat het iets is dat nog nooit is gemaakt, maar dan luister je er vaker naar en begin je hem te snappen!

 

“We luisteren thuis niet meer naar drum & bass.”

 

Wat heeft jullie geïnspireerd zo’n onconventionele benadering van drum & bass te proberen?

Camo: Ik denk dat we altijd streven om iets nieuws te proberen.

Maar je ziet vaak artiesten die hun oude werk herproduceren als ze een hit hebben gehad, omdat ze weten dat dat succes oplevert. Waarom proberen jullie iets dat zo anders is, wat inspireert jullie daartoe?

Camo: Ik denk dat je op gegeven moment genoeg van hetzelfde hebt gedaan. Onze 2011-sound, met Cross The Line, The Siren remix en Hot Right Now remix…. Op gegeven moment was het genoeg en wilden we iets nieuws ontdekken. We proberen altijd te innoveren, want voor ons is muziek maken niet een product maken maar het onderzoeken en ontdekken van geluid en met ieder nummer onze kennis naar een nieuw niveau tillen. Niet zomaar het volgende liedje maken dat iedereen sowieso te gek vindt.

Hoe ging het proces? Er is iets veranderd tussen jullie dansvloer muziek tijden en Zeitgeist.

Camo: “Ik heb een idee, laten we kutmuziek gaan maken! Dat hebben we nog niet eerder gedaan!”

Krooked: Ik denk dat de quote “Je moet de regels kennen om ze te breken” dit mooi beschrijft. In het dancefloor gedeelte hebben we veel gedaan en we vonden het super, maar op gegeven moment zijn we er uitgegroeid. En eerlijk gezegd luisteren we nu geen drum & bass meer thuis, totaal niet meer.


RY X, één van de vele verschillende inspiraties van Camo & Krooked.


Dat brengt me gelijk naar mijn volgende vraag, wat zijn jullie inspiraties buiten drum & bass?

Krooked: Alles behalve drum & bass. Van psychedelische rock, naar progressieve rock…

Kun je wat artiesten noemen?

Krooked: Tame Impala, Stephan Bodzin, Pink Floyd, DJ Koze, Stimming, andhim, Trentemöller, RY X, Flume, Jamie xx… Het is een rare verzameling! Ik denk dat de voornaamste reden dat we geen dancefloor drum & bass meer maken is dat we er niet meer naar luisteren. Want zelfs als je niet door iets beïnvloed wil worden gebeurt dat toch als je in zo’n omgeving zit. Het is heel bevredigend om een nummer te schrijven, het nummer dat weekend uit te proberen en dat het dan losgaat. Maar muziek heeft veel aspecten dan alleen de dansvloer.

Camo: Er zit wel wat dansbaar spul op Mosaik. Het zijn niet je standaard dancefloor nummers, maar ze werken wel goed!

Zoals?

Camo: Ember, Honesty… er zijn er nog een paar die we niet hebben uitgebracht. Dat je streeft naar nieuwe dingen proberen betekent niet dat je er af en toe een banger uit kan gooien, BAM!

Is dat hoe het werkt? Van “Oké laten we nu een ziek dancefloor nummer maken”?

Krooked: Weet je wat? Het is vrij simpel om iets te maken dat wat meer standaard is en een bepaald recept heeft. Het grootste probleem met muziek schrijven zoals op Mosaik is, er is geen referentiepunt. Je tast continu in het duister. Met dancefloor nummers is het soms super makkelijk omdat je weet wat werkt.

 

De nummers waar we meest van leren betekenen het meeste voor ons.

 

Wat is jullie doel met Mosaik? Wanneer is het succesvol voor jullie?

Camo: Wereldverovering.

Krooked: Het heeft onze verwachtingen al overstegen denk ik.

Camo: Ja, omdat de feedback zo goed was! We hebben onze stijl een beetje aangepast omdat we iets nieuws wilden proberen en het heeft echt gewerkt. Mensen snappen het, weet je wel? Ze waarderen dat het niet je standaard drum & bass is, dat het net wat meer te bieden heeft op sommige gebieden, wat meer aandacht voor detail. Dat is voor ons één van de belangrijkste dingen, want als je iets nieuws probeert en mensen beginnen al te klagen bij je eerste nummer, dan wordt het lastig. We zijn erg dankbaar voor de support.


‘Passion’, Camo & Krookeds meest recente release.


Wat is jullie favoriete nummer van het album?

Krooked: Voor mij is tussen Last Of The Tribe en Tagtraum. Last Of The Tribe is een raar, inheems, minimalnummer met wat interessante stukjes. Het verandert ook compleet in de tweede drop. Tagtraum is zoals de naam zou laten denken. Het is vrij dromerig en een offbeat, subby drum & bass nummer. In de tweede drop verandert het nummer naar 110 bpm in een minimal tech house achtig gedeelte.

Camo: Voor mij is het nog steeds Ember eerlijk gezegd. Het is één van onze grootste nummers, we hebben het als intro gebruikt sinds we hem af hadden. Voor een album is het misschien één van de meer vanzelfsprekende nummers, maar het is gewoon een dikke hit voor mij.

Krooked: Ik denk dat ik The Sloth nog toevoeg.

Je bedoelt het dier?

Krooked: Ja, want het is nummer is heel traag. Het is een half-time nummer met een heel slepende vibe.  Het is het laatste nummer dat we hebben gemaakt en tegen die tijd was het zo makkelijk om nummers te maken! We hadden in het begin moeite met wat we wilden en veranderden regelmatig onze aanpak, maar op dat punt hadden we alles geperfectioneerd. Het nummer was in 3 dagen klaar! Ter vergelijking, over Black Or White hebben we een jaar gedaan.

 

“Voor ons is muziek maken meer dan een product. Het is het onderzoeken en ontdekken van geluid en met ieder nummer onze kennis naar een nieuw niveau tillen.”

 

Laten we het eens over jullie label Mosaik hebben. Ik heb gehoord dat jullie artiesten willen tekenen op een zeker moment, waar zijn jullie naar op zoek?

Krooked: Ik denk dat we op zoek zijn naar artiesten die dezelfde mindset als wij hebben.

En dat is?

Krooked: Experimenteel, proberen om je eigen stijl te hebben. Nieuwe dingen proberen en geen dingen maken die al bestaan.

Iemand op de radar?

Krooked: Er zijn een aantal artiesten die we in het visier hebben, maar we weten nog niks zeker. Het hangt allemaal af van hoe het label het doet. Op dit moment zijn we ontzettend druk met wat we doen en hebben we geen tijd om een volledig label te managen, dus we moeten mensen in dienst gaan nemen…. Op dit moment is het allemaal heel overweldigend en hebben we nog niet de tijd om er goed over na te denken, maar het idee is er zeker! We willen gewoon voorkomen dat we een artiest tekenenen en vervolgens het gevoel hebben dat we niets voor hem doen. Als we iemand tekenen willen we moeite doen om een carrière voor die artiest neer te zetten.

Camo: Zij putten vertrouwen in ons en wij willen dat waarmaken. Op dit moment kunnen we niet garanderen dat we meer kunnen doen voor artiesten dan bij hun huidige label. Ze willen bij Mosaik omdat ze de ‘beweging’ vet vinden, maar we kunnen niet zeggen “Ja man kom erbij, let’s do this!”, omdat we daar nu niet de energie voor hebben. Maar als de tijd daar is…

Krooked: Ik denk dat ‘beweging’ een heel mooi woord is hiervoor. We willen mensen die onze beweging begrijpen en een vergelijkbare mindset hebben. Dat vormt een sterke groep tussen artiesten die hun ideeën en kennis delen en ook samen een fanbase creëren. We willen een familie creëren.

 

Als je één tip zou kunnen geven aan een lerende producer, wat zou dat zijn? Van jullie beide!

Camo: Ik denk dat je veel geduld nodig hebt nu. Er zijn zo veel artiesten die het proberen te maken, je moet echt je tijd nemen om je eigen stijl te ontwikkelen. En de drum & bass scene is zo sterk dat je wel ontdekt wordt als je muziek goed is. Ik denk zelfs dat het nu makkelijker is dan vroeger om door een groot label te worden opgepikt, omdat alle grote labels hun hoeveelheid artiesten aan het uitbreiden zijn.

Krooked: Ik zou zeggen: Laat je niet te veel beïnvloeden door de muziek die je wilt maken. Probeer je geen zorgen te maken of iets misschien niet werkt volgens de standaard, want misschien is dit wel de next big thing. Wees niet bang om iets te proberen dat niet overeenkomt met wat de masters [de mensen die je muziek uitbrengen] willen.

Dank jullie wel!


Het antwoord

Aan het begin van dit artikel heb ik de vraag gesteld: Wat onderscheidt de besten van de rest? Ik denk dat ik een antwoord heb.

Camo & Krooked zijn zo goed als ze zijn omdat ze een onuitputtelijke drang hebben om te verbeteren. Ze genieten en omarmen het leerproces, hoe vaardig ze ook zijn. Hierdoor zullen ze altijd een streepje voor hebben op de artiesten die meer met resultaat bezig zijn. Ten tweede hebben ze ballen. Camo & Krooked durven nee te zeggen tegen hun masters, zodat ze hun eigen ding kunnen blijven doen. Ze zijn zelfs bereid hun carrière te riskeren door in iets compleet nieuws te duiken en muziek te maken die hun publiek misschien niet waardeert, énkel om hun kennis te verbreden. Ze zijn gestopt met optredens omdat dat ze niet willen terugvallen in dancefloor drum & bass en afgeleid worden van hun leerproces. De toewijding die deze gasten hebben voor het beter worden in hun vak is ongelooflijk. Mosaik is het resultaat van het jaren lang vasthouden aan deze mentaliteit, en zal ongetwijfeld een gigantische invloed hebben op de drum & bass scene. Ik kan niet wachten om te zien hoe!


Mosaik komt uit op RAM Records op 23 juni. Pre-order hier voor een gesigneerde CD!


 


Comments

Loading Facebook Comments ...

Reageer met je DrumandBass.nl account: