10 maart, 2017

Even kennis maken: Liquidation

gepost door: Ilyas

Ik sprak laatst met de guys van Liquidation. Zes gasten uit Rotterdam en omgeving die een hart hebben voor drum and bass. We gingen een biertje doen en filosoferen over drum and bass, de scene en waar het heen gaat met Liquidation. Een interview met zes gasten typen is lastig, maar niet zo lastig als een interview met zes mensen lezen. Daarom vertel ik er tussendoor wat bij om het duidelijker te maken voor je.

Van links naar rechts: Elroy, Stijn, Kasper, Ferry, random guy, Justin en Kevin

Stel jezelf even voor. Wie ben je en wat is je rol bij Liquidation?

Ik ben Justin Bekker, ik draai als Boots. Ik ben samen met Elroy Liquidation begonnen, rond februari 2016. In eerste instantie deed ik samen met Elroy alles: boekingen, ontwerp, promotie.. Niet veel later is Iris Scheppink het ontwerpen gaan doen. Na de eerste editie zijn Kevin, Ferry, Stijn en Kasper erbij gekomen. Ik houd me vooral bezig met de line-up en het zoeken naar nieuwe mogelijkheden om te draaien. Dat is mijn aandeel wel zo’n beetje volgens mij.

Ik ben Elroy Timmermans. Justin was betrokken bij een technoconcept, Gehavend, in De Kroepoekfabriek (KF). Op een bepaald moment kwam hij naar me toe, omdat hij wist dat ik ook van drum and bass houd, met het idee om samen iets met liquid te gaan doen. Gezien het feit dat er in de regio vrijwel niets aan liquid was zijn we gelijk aan de slag gegaan. We legden het idee aan de KF voor en toen is het balletje gaan rollen. We hebben Lenzman geboekt en zijn op zoek gegaan naar goede locals. De vormgeving hebben we toen zelf gedaan, totdat een bezoeker ons er op wees dat het er eigenlijk niet uit zag. Toen bood Iris, aan om dat voor ons te doen. Daar zijn we superblij mee, ze maakt geweldig artwork. Ik draaide zelf wel eens in een kroeg en een oud en nieuwfeestje. Meer ‘plaatje draaien’ en drum ’n bass was altijd maar enkele nummers in een setje. Uiteindelijk is mijn taak dan ook meer de cijfers en de marketing.

Ik ben Stijn Berer en ik doe voornamelijk de fotografie. Ik ben er ook bij om gezellig te zijn, maar voor de rest heb ik maar een klein aandeel in Liquidation. O ja, en de techniek natuurlijk. Mocht er ooit een te kort zijn, dan regel ik dat. Ik run in het dagelijks leven een licht- en geluidsbedrijf.

Ik ben Kevin van den Bergh, kevsteRRR. Ik ben rond de editie met Lenzman erbij gekomen en mee gaan denken. Ik heb afgesloten op die editie. Hiervoor was ik ook betrokken bij de Tempo events in Worm. Mijn eerste feestje draaide ik in 1993 al: vol op in de breakbeats en UK Hardcore. Drum and Bass is eigenlijk altijd de draad geweest in mijn leven. Ik heb het in 2013 weer volledig opgepikt. Nu kan ik echt niet meer terug.

Fun fact: ik ben in 1993 geboren

Ik ben Ferry Noble, ik draai sinds ‘98/’99 onder de naam Noble. De jongens heb ik leren kennen toen we bij Illy Noiz waren een tijdje terug (juni 2016). We stonden buiten bij Bird en toen wees Kevin naar Justin en zei hij “je moet hem hebben, niet mij”. Ik was eigenlijk al met pensioen. Ik ging ervanuit mijn tijd al te hebben gehad. Toen hadden ze me geboekt om te sluiten bij die editie met LSB, in december. In aanloop naar dat event ontstonden er ook plannen voor een avondje live-streamen. Kevin, Kasper en ik haakten toen echt vol aan. Dat ging goed, het plezier was helemaal terug. Inmiddels ben ik weer helemaal terug van weggeweest.

Elroy: We hebben trouwens ook nog Kasper, die er nu niet bij is. Dat is wel ons party animal

Justin: Ja, die is er alleen voor de feestjes, haha.

Elroy: Hij is geluidstechnicus van beroep. Hij kende Justin goed omdat die vaak over de vloer kwam. Hij woont namelijk in een anti-kraakpand in Schiedam: een geniaal huis met buitenzwembad, veel te veel ruimte en een lading gear. Vaak doen wij bij Kas thuis de live-streams. Daarnaast is Kasper een geniale dj.

Justin: Kasper en ik begonnen met die livestreams, nog vóór de editie met Lenzman. Toen via mijn telefoon. Dat was heel crappy, maar het stond er wel op. Toen dachten we op een gegeven moment, in aanloop naar de editie met LSB, dat het leuk was om een goeie livestream à la Boilerroom te doen. Dat was dus dat punt waarop Kasper, Ferry en Kevin vol aanhaakten.

Liquidation Saturday Night Live w/ Koudio & Boots!

تم نشره بواسطة ‏‎Liquidation‎‏ في 29 أكتوبر، 2016

Ik wilde weten hoe Liquidation te werk gaat en wat het anders maakt dan alle andere feesten.

Je zei net dat jullie met z’n allen overleggen als het gaat om wie jullie boeken. Hoe gaat dat in zijn werk met zo’n grote groep?

Justin: chaotisch!

Iedereen: Ja, haha.

Elroy: Meestal gaan we ergens een biertje doen en praten over wat we willen. We hebben elke keer vooral heel veel ideeën. De kunst zit hem in: wat kies je en wat ga je vervolgens ook echt uitvoeren? We willen van alles.

Kevin: Ook, wat is haalbaar?

Ferry: Op een gegeven moment, toen dropte Kasper Total Science. Toen wisten we niet of het haalbaar was. Na wat rondvragen bleek dat het financieel prima te doen was. Die boeking was snel rond, maar we wilden meer. Kevin  kwam met Digital, en ook hadden we het idee SATL nog aan de line-up toe te voegen. Dan gaat het allemaal wel erg hard en wil je dus veel doen en steeds groter, maar dan is er meestal iemand die zegt: ‘hé jongens, even rustig’. Deze keer was dat Justin. Er komen altijd veel ideeën op tafel, soms is er een beetje realisme nodig.

Kevin: We zijn het over veel dingen eens. We zitten artistiek op dezelfde lijn. Wat wel kenmerkend is als je kijkt naar onze line-ups, dan zie je dat we van liquid houden, maar niet zo snel die Liquicity-sound. Maduk bijvoorbeeld. Meer de “new-oldskool flow” en meerdere aspecten van de sound in één set draaien.

Elroy: Heel cru gezegd, dat is een beetje de EDM onder de drum and bass.

Dit komt op drumandbass.nl he

Elroy: Ho, ho, ik vind het vet. Ik luister ook graag naar Maduk en houd van de Liquicity-sound. Maar het is wel enigszins ‘drum and bass light’.

Ferry: Wat wij boeken en draaien is wat organischer.

Kevin: Het is ook niet dat we alleen maar liquid draaien. Er zit een stijgende lijn in stijlen op onze avonden.

Elroy: We beginnen altijd met die mellow stuff, zoals Lenzman, maar uiteindelijk dan ga je toch wat zwaarder draaien. Het wordt geen neurofunk, maar het gaat wel wat harder.

Ferry: Dat is het leuke aan de naam Liquidation. De liquid knipoog is natuurlijk heel erg aanwezig, maar je kan ook gewoon killen.

Kevin: We houden van hard. Maar niet te…

Elroy: Van de week was ik een van de eerste albums van Black Sun Empire aan het luisteren.

Ferry: Driving Insane?

Elroy: Nee, iets nieuwer: Endangered Species, al had die plaat ook prima gekund. Als je die sound hoort, dat zou nog kunnen. Maar wat BSE nu doet, fucking vet, maar je zal het niet snel op Liquidation voorbij horen komen. Het heeft wat meer een underground feel.

Ferry: Zelfde geldt voor Noisia. We proberen gewoon een eigen geluid neer te zetten. Wat anders dan bij andere feesten. Vroeger had je Fokuz nachten in de Unie, voordat Fokuz zo groot werd. Dat was toen nog wat kleinschaliger. Dat was alleen maar liquid en rollers, maar t ging nooit helemaal door tot dat er alleen maar werd gebeukt.

Geeft jullie muziekstijl Liquidation bestaansrecht geeft?

Elroy: ik vind van wel. En die jongens van Beeldenstorm, die doen bij ons de visuals. Die geven wel de magistrale edge aan elke avond. Iedereen staat altijd een beetje naar dat scherm te staren, van ‘wtf is dit?’. Spacey. Vorig jaar hadden ze een filmpje van een zonsondergang vanuit de trein en hebben dat bewerkt en gebruikt. Het was super mellow en gaf een Sun and Bass gevoel. Dat voegt echt iets toe aan wat we muzikaal doen.

Liquidation #2 w/ LSB + more (3/12/2016)

The aftermovie from our little adventure with LSB is here! Thanks everyone for joining us. Next one coming up: Liquidation invites: CIA + Function Records

تم نشره بواسطة ‏‎Liquidation‎‏ في 22 ديسمبر، 2016

Deze guys weten echt waar ze het over hebben, dus ik was benieuwd naar hun mening over de huidige staat van de scene. Ferry en Kevin hebben de scene vanaf de 90s meegemaakt, maar kijken heel anders aan tegen de ontwikkeling van de sound en de scene

Wat vinden jullie van het drum and bass landschap in Nederland?

Kevin: Zo divers. Je kan niet naar twee feestjes gaan en hetzelfde verwachten. Alleen al in Rotterdam is er zo veel diversiteit. Ik vind het bijzonder en het heeft lang geduurd voor we hier zijn. Ik ben happy.

Elroy: En het publiek is ook heel divers. Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met techno en house. Het publiek is wat relaxter.

Kevin: Ook wat alternatiever. En er zijn ook dames (!). Vroeger stond ik wel eens te draaien voor een zaal vol met mannelijke boos kijkende dj’s die aandachtig stonden te  wachten tot je een foutje maakte. Dat was niet altijd even leuk.

Elroy: dat is ook wel de kracht van het concept. Liquid is vriendelijker, kan meer dames trekken wat zorgt voor een diverser publiek.

Kevin: het is inderdaad wat vriendelijkere muziek.

Daar ben ik het niet mee eens, want je ziet veel meiden bij Korsakov of PRSPCT.

Kevin: Ja dat klopt, die houden echt van die  zware, snelle en harde dingen.

Elroy: Ik denk ook niet dat geslacht nu per se een kenmerk is van het publiek. Als je kijkt naar de achtergrond van mensen, dan zie je bijvoorbeeld dat veel mensen in de scene ook van bandjes houden. Wij hadden net ook een discussie over Jimi Hendrix en The Doors bijvoorbeeld. Misschien generaliseer ik, maar dit kom ik in de house of techno scene minder tegen.

Kevin: Ik heb laatst in Sjatzi gedraaid, House. Ook tof. Ik hoor soms ook dat ik met een D&B oor draai van de Techno en House peeps

Justin: Dat is overigens ook op onze feestjes. Dat merk ik als ik een track draai die gebaseerd is op disco. Dan mixen we disco er doorheen. Het is niet dat we altijd maar één ding draaien. Dat is onze sound. We houden van alles en verwerken het in drum and bass.

Ik merk dat mensen steeds harder willen. Neuro is het grootst. Crossbreed en jump up worden steeds groter. Wat vinden jullie er van aangezien jullie vooral van de liquid zijn?

Kevin: Onze sound is niet per se Liquid. En qua stijlen krijgt Jungle ook meer aandacht gelukkig.

Elroy: Ik persoonlijk vind het niet nadelig, tof zelfs. Alleen waar ik meer moeite mee heb is dat iedereen blindelings naar de grotere events, zoals Subway of PRSPCT, gaat. Maar ik mis een support-your-local-scene idee. Voor kleinere events is het keihard knokken voor een leuk gevulde zaal. Vroeger was dat makkelijker heb ik het idee. Zonde dat niet iedereen naar iets kleiners durft te gaan. Dat bezoekers kiezen voor wat groters snap ik overigens wel. Voor €25 heb je vier zieke headliners, veel andere namen, randprogramma en meerdere area’s, lasers en meer toffe zaken. Alleen: die toplaag kan niet bestaan zonder de onderkant. De aanwas van nieuwe, getalenteerde dj’s moet ergens vandaan komen. Wellicht een beetje een Calimero-complex, omdat het uit de mond komt van ons als kleine organisatie, maar er schuilt wel degelijk een waarheid in.

Kevin: Het is een golfbeweging. Het wordt harder en dan weer mellower. Hoe lang bestaat de sound nu al?

Ferry [heel droog]: Fucking lang.

Kevin: Het is altijd al zo geweest. Ik denk dat we bijna bij een piek zijn in die golfbeweging.

Ferry: Ik zie het echt heel anders. Ik zie wel dat er een curve is, geen golf, wat betreft de hoeveelheid events.  Zeven à acht jaar geleden gebeurde er helemaal niets in Rotterdam. Het was dood, op PRSPCT na. Toen kwam Subway. Major League was er, maar dat zat op een gegeven moment echt in Amsterdam. Daar gebeurde toen veel. Rotterdam is weer teruggekomen. In Perron, met Chris [Harmonics] die daar zijn ding deed. Als je kijkt naar alle sounds, dan ligt het er ook aan waar je zelf van houdt voor waar je vervolgens mee in aanraking komt qua muziek. Als ik mijn Facebook feed open, dan zie ik wel like-minded mensen. Je hebt je eigen kringetje, je wordt niet snel geconfronteerd met wat daar buiten ligt.

Kevin: En: vroeger had je om de maand een feestje, nu moet je gewoon kiezen.

Ferry: Ik denk niet dat mensen expres dingen links laten liggen. Je gaat heen waar je je fijn bij voelt en wat je wilt horen; je krijgt gewoon niet snel te zien wat er buiten je eigen belevingswereld gebeurt.

Elroy: Overigens merk je in de dnb wel, dat mensen bereid zijn te reizen. Voor vette namen gaan mensen wel naar Utrecht, Amsterdam of zelfs Eindhoven. Dat werkt in ieders voordeel.

Kevin: Precies! Dus pak je fiets en kom naar Vlaardingen!

Elroy: Je kan in een half uur bij de KF zijn vanaf Rotterdam.

Misschien een stretch, maar aansluitend op wat Ferry zei, je hoort over die filter bubbels waar mensen in zitten op social media. Speelt dat ook een rol in dat mensen in hun sub-genre blijven zitten?

Ferry: Tot op zekere hoogte wel, je moet je oren en ogen open houden voor andere dingen. Ik ben zelf van de warme sound, maar ik ben me ook bewust wat er gebeurt op Concrete Jungle of andere feesten waar wat anders wordt gedraaid.

Stijn: overigens denk ik dat het niet alleen in de drum and bass is dat je die golf hebt in hard en zacht. Ik hoor mensen zeggen dat ze heel erg van techno houden, maar ze bedoelen eigenlijk deep house. Terwijl dat heel wat anders is, al zijn het twee sub-genres binnen de house.

Kevin: Eerst had je house muziek en toen ontstond er gabber en nog vele andere vormen die terug te leiden zijn naar house. Je ziet wel dat mensen vrij trouw blijven aan hun sub-genre.

Stijn: je krijgt altijd aftakkingen.

Elroy: je merkt wel dat dat op leeftijd verandert. Die hardere sound hoort bij een jongere generatie op dat moment, naarmate je ouder wordt geldt voor de meesten dat de muziek niet meer zo knettertje hard hoeft te zijn.

Ferry: Terug naar de vraag: wat ik wel jammer vind aan die kringetjes is dat het eilandjes zijn. Er is weinig samenwerking.

Elroy: Voor mij is het een natte droom om met meerdere organisaties in de Maassilo een avond neer te zetten. Allemaal een area. Blendits, Concrete Jungle, Liquidation, PRSPCT, Subway, allemaal samen. Hoe vet zou dat zijn? Het is allemaal die breakbeatsound. Voor een buitenstaander is het vaak hetzelfde, maar voor ons is het divers.

Kevin: We zitten ook in onze eigen bubbel, met allemaal aftakkingen. De meeste mensen kennen heel drum and bass niet.

Elroy: house en techno is in dat opzicht meer sociaal geaccepteerd dan het behoorlijk gelaagde en vaak complex(er) klinkende drum and bass. Ik vind het persoonlijk gelaagder, dat is mijn pleziertje. Je kan je concentreren op alleen de high-hats en daar patronen in zoeken.

Kevin: ja, er zijn artiesten die zijn een week bezig om de snare perfect te krijgen.

Ferry: Of Dillinga die alleen maar met bass bezig is. Ik kan ook erg genieten van een track als er om de paar maten net even iets bij komt in de muziek.

In Nederland kent zo’n beetje iedereen house artiesten. Mensen gaan naar Martin Garrix. Voor drum and bass is dat anders.

Kevin: het is een groot probleem als je UK headliners hierheen haalt. Je weet dat bijna niemand ze kent. Ook de grootheden. Mensen hebben geen idee vaak.

Elroy: ik sprak de oud-programmeur van de Melkweg, we hadden het over Liquidation. Hij zegt: ik zag Total Science en Digital staan, daar heb je een super vette line-up mee. Als je zo’n insider spreek, dan is die heel erg positief. Voor ons zijn het legendes, maar probeer dat een outsider te vertellen die drum and bass niet kent. Of aan iemand misschien pas sinds kort luistert naar neurofunk. Niets mis mee overigens.

Kevin: Daarnaast is promotie sowieso al lastig. Met die overload aan informatie op social media. Hoe kom je daar doorheen?

Elroy: vroeger als je een flyer in je handen gedrukt kreeg dan dacht je: “tof, volgende feestje.” Nu denk je: “nog een feestje?”. Je krijg zo veel op je afgevuurd en je kan op Facebook zien wat er is en hoe druk het gaat worden. Niemand vindt het leuk om naar een feestje te gaan met 20 man. Zeker buiten de grote stad. Voor Vlaardingers is reizen naar Rotterdam niets, maar voor Rotterdammers naar Vlaardingen is een psychologische brug waar ze overheen moeten.

Kevin: Haha ja, Rotterdammers komen al nauwelijks in Katendrecht [Zuid].

Elroy: ja, een beetje Amsterdams bijna. Daar leeft het een beetje als in: “als het buiten de A10 ligt, dan hoeft het niet”. Soms heb ik dat idee ook een beetje in Rotterdam. Rotterdam is blijkbaar alleen Noord voor velen, plus de Kuip en de Maassilo. Terwijl plaatsen als Capelle a/d IJssel, Schiedam en Vlaardingen echt heel erg dichtbij zijn en een prima verbinding hebben. De KF is bijvoorbeeld slechts 10 minuten vanaf Rotterdam Centraal. Wat rest overigens trouwens nog wel het nachtvervoer terug naar Rotterdam.

Rotterdam met 020 vergelijken?! Oei!

Kevin: Over tien jaar zijn de steden zo groot dat het niet meer uit maakt.

Ferry: Dat heeft Rotterdam ook nodig: 24 uur openbaar vervoer. Je moet overal kunnen komen, zelfs al gaat het maar 1x per uur in de nacht. Dat merk je ook bij De KF. Vervoer heen is echt voor iedereen een peulenschil. Mar probeer eens terug te komen richting Rotterdam. Nachtvervoer is gericht op Rotterdam naar de omliggende steden, niet andersom.

Aan de andere kant is de landelijke bekendheid van drum and bass zo groot dat je in Vlaardingen een feest kan geven. Of Breda, of Amersfoort.

Stijn: Ik kom zelf uit Middelburg, Zeeland. Een gehucht van jewelste. Daar hebben we Drum ‘n Bass in Your Face. Altijd uitverkocht.

Kevin: ik kom oorspronkelijk uit de buurt van Enschede. Die mensen staan er misschien meer open voor reizen. Er is niet zo veel anders, en als er wat is, moet er gereisd worden.

Elroy: Hier in de randstad is alles zo dichtbij, dat niemand twee straten wilt lopen naar de supermarkt. Mensen daarbuiten zijn het gewend om meer te reizen, denk ik. Niet elk dorp heeft een poppodium tenslotte.

Ferry: Vanavond staan we in een bar te draaien, in het centrum van Rotterdam. Geen dikke subs, wellicht publiek wat het niet gewend is. Dus het is kijken hoe dat afloopt, hoe dat gaat met aanloop en wie er specifiek voor de muziek komt.

Kevin: Trouwens: Kraftbar was wel een van de weinige bars die voor drum and bass open stond samen met het Zwarte Schaap. Andere zaken waren er heel erg huiverig voor. Drum and bass is dus wel bekend, maar dus ook niet altijd bemind. Ik was onlangs bij Red Light Radio, want een vriend ging draaien. Dus ik vroeg of ik ook een keer een uurtje drum and bass kon draaien op de Wallen. Die vent zei letterlijk: “alles behalve drum and bass”. Ik ben die antwoorden wel gewend, maar…: wow.

Elroy: Dat is specifiek.

Ferry: Ja, dan ben je al klaar zeg maar.

Laatste vraag, want het wordt koud. Wat is het plan en waar gaat Liquidation naar toe? Is er een plan?

Justin: We gaan touren!

Kevin: Ja, we willen draaien. De hort op. Onszelf exporteren uit deze stad. Pakken wij een keer de trein  in plaats van het publiek.

Elroy: We doen het echt uit liefde voor de muziek. Als we kosten eruit halen zijn we heel blij. Doen we nu ook met Digital. We stoppen ons eigen geld er in.

Kevin: Mijn vriendin vond dat niet zo leuk.

Ferry: ik heb het mijn vrouw niet verteld.

Iedereen barst in lachen uit

Kevin: Maar ze vind het wel cool. Ook al is het niet haar muziek.

Ferry: Ja, mijne ook.

Elroy: En we willen samenwerken met andere organisaties.

Justin: Ja, ook al is het niet eens onze sound. Gewoon samenwerken.

Ferry: Met venues en/of andere organisaties.

Stijn: Het is ook leuk om dingen te combineren juist omdat er zo veel sub-genres zijn.

Kevin: Ja, hit us up!

25 maart is de volgende editie van Liquidation!

Dertig seconde voor schaamteloze reclame!

Elroy: als niet-dj wil ik dit nog even zeggen. Ik sta altijd in het publiek natuurlijk en dan merk ik dat Kevin, Ferry, Justin en Kasper echt heel goed draaien. Ook wel eens dat ze beter waren dan de headliners. Maar ja: ze zijn geen bekende of grote naam.

Ferry: 25 maart, Total Science en Digital in De Kroepoekfabriek

Kevin: Pak die fiets of auto, man!

Justin: Let’s go!

Na het gesprek bleef ik nog even een biertje doen en dacht ik: deze guys hebben een leuk concept en een goed idee van hoe drum and bass er voor staat in Nederland. We zijn nog niet zo groot als house, maar Liquidation draagt hun steentje bij om de scene in leven te houden. Laten we na deze piekjaren niet te veel in kakken, maar doorpakken en drum and bass nog groter maken. Daarbij gaat het niet alleen om grote events groter maken, maar ook een goede voedingsbodem voor nieuwe artiesten om een kans te krijgen om te beginnen op kleinere feesten die helemaal vol staan. Dat begint op 25 maart in de Kroepoek Fabriek!


Comments

Loading Facebook Comments ...

Reageer met je DrumandBass.nl account:











Mid-season