24 juli, 2017

June Miller: “We zijn blij met wat we gedaan hebben en nu is het tijd om naar de toekomst te kijken”

gepost door: Cheyenne Fiene
June Miller

June Miller

Het Engels/Nederlandse duo wonend in Nederland en getekend bij RAM Records draait al jaren mee in de top van de drum and bass wereld. Bekend zijn ze door hun sets vol energie én variatie in hun producties. In februari van dit jaar plaatste het duo ineens een bericht op hun Facebook-pagina waarin bekend werd gemaakt dat dit hun laatste jaar als June Miller zal gaan zijn. Tijdens High Tea sprak ik Mark McCann en we hadden het over zijn favoriete superheld, een bijzondere liquid set, nieuwe producers en natuurlijk waarom June Miller écht besloten heeft te stoppen. (Link to English version below article)

Hi Mark, hoe gaat het met je en hoe ging je set?
Goed, echt goed. Een beetje zweterig. Het was leuk om deze set te spelen. Ik denk dat we al tien jaar muziek hebben gemaakt en in die tien jaar hebben we nooit de mogelijkheid gehad om een ​​volledige liquid drum en bass set te draaien. Het was dus echt tof om dat te doen, omdat we van liquid houden, we maken ook veel liquid. We houden van allerlei muziek, maar normaal gesproken, in een normale June Miller set, draaien we altijd erg hard. Het was leuk om te zeggen: “Kijk we gaan een volledige liquid set draaien en alle goede tunes draaien die we leuk vinden.” Het was erg leuk om te doen.

Maar jullie draaien nooit een liquid set, waarom hebben jullie dat deze keer wel gedaan?
We werden gevraagd om een liquid set te draaien en dat is een goed iets. Want normaal gesproken, het hangt er wel van af waar we draaien, gooien we er altijd een paar liquid of deep nummers doorheen. Het was echt goed om een ​​heel uur te hebben, liquid van begin tot eind.

Waarom doen jullie dat gewoonlijk niet? Waarom spelen jullie meestal neurofunk?
Omdat het leuker is. We vinden het leuker, en normaal gezien draaien we voor een publiek dat van ons verwacht hardere dingen te draaien. Het was voor de verandering eens leuk om te draaien voor een publiek dat verwachtte dat we liquid zouden draaien.

“Het beste aan het werken met iemand, is de mening van de ander en als je die persoon al lang kent, zal degene je ook echt een eerlijke mening geven.”

Je bent alleen deze keer, normaal gesproken werk je met Bart, wat is het beste aan het samenwerken met iemand?
Het beste aan het werken met iemand is de mening van de ander en als je die persoon al lang kent, zal degene je ook echt eerlijke feedback geven. Het is geweldig om een ​​partner te hebben die je altijd zal ondersteunen en ook ideeën afwijst. Hoe het bij ons in zijn werk ging is dit: als een van ons aan een nummer werkte, wisselde we het uit en als de ander dan zou zeggen “Nee, ik vind het niet leuk” of “Ja, ik vind het echt leuk” dan zou een van ons het afmaken. Dat was een groot voordeel van samenwerken.

Maar je speelde vroeger in een punkband, waarom heb je besloten om drum and bass te gaan maken?
Ik denk dat de eerste vraag is, waarom we stopten met de punkband en het echte eerlijke antwoord is: vanwege geld. Als je het punkband-ding doet, moet je je eigen reis betalen, op iemands keukenvloer slapen. Dus je gaat in een busje op tour in Europa en in principe doe je het voor niets. Hoewel je zoveel van de muziek houdt, sloopt het je om zoveel shows te doen en er bijna niks voor terug te krijgen, dat kan je niet lang volhouden. Dus toen we de punkband beëindigd hadden, maakten we gewoon willekeurig muziek voor ons plezier en zo kwamen we uit bij drum and bass. Dus we begonnen heel natuurlijk met het maken van drum and bass. Naarmate de dingen vorderden, begonnen we naar de scène te kijken en dachten we “Oké, misschien kunnen we hier een carrière maken, dan doen we waar we van houden en we kunnen er ook van leven.”

Het is een geweldig gevoel om op te staan ​​in de ochtend, richting de studio te gaan om muziek te maken in plaats van vast te zitten in een baan die je haat. We hebben de vrijheid om de hele dag muziek te schrijven en onze creativiteit tot de max te pushen. Dat is het, dat doen we de hele dag, elke dag, in principe.

Wat is de coolste superheld?
Uhmm, Dexter! Is Dexter een superheld? Weet je wel, de seriemoordenaar? Laat me het aan iemand vragen!
Mark: “Is Dexter een superheld?”
Mark’s vriendin: “Wat?”
Merk: “Dexter !! Is hij een superheld?”
Marks vriendin: “Soort van!”

Ken je Dexter? Laat me je een uitleg geven van Dexter: Dexter is een forensisch onderzoeker voor de Miami Metro Police en toen hij jonger was, heeft hij een incident gehad waardoor hij getraumatiseerd is. Daardoor wil hij mensen vermoorden en hij heeft zich aangeleerd dat te gebruiken om alleen criminelen te vermoorden. Is dat een superheld?

Ik denk het wel? Het doden van mensen is slecht, maar hij vermoordt de slechte mensen, dus ik denk dat het een acceptabel antwoord is? Terug naar de serieuze vragen haha! Heeft June Miller nog enkele aankomende releases? Nee, geen releases. Maar ik kan je eigenlijk wel een vrij goede exclusive geven. We hebben al onze releases afgerond, we gaan tot eind dit jaar door en begin 2018 ga ik met een nieuw project beginnen!

Wat is de echte reden dat June Miller niet zal doorgaan?
Er zijn er een heleboel redenen, maar de belangrijkste reden is dat het soms moeilijk is als je met twee mensen bent, om altijd dezelfde visie, dezelfde doelen en dezelfde dromen te hebben. Bart en ik kennen elkaar al twintig jaar dat is een zeer lange tijd, dat maakt dingen makkelijker in sommige opzichten, maar het bemoeilijkt ook. We hebben beiden besloten dat het niet meer waard is om samen door te gaan, we besloten ieder ons eigen pad te volgen. Geen onderliggende emoties, geen tranen. We zijn er allebei van overtuigd dat het echt belangrijk is om niet in te zitten over het verleden, maar om gelukkig en dankbaar te zijn voor de kansen die we hebben gehad. We zijn erg blij met wat we hebben gedaan en nu is het tijd om door te gaan en naar de toekomst te kijken.

Nu we het toch over de toekomst hebben, wat zijn nieuwkomers waar we echt op moeten letten?
Er is veel. Zoveel … Ik hou echt van Cruk, uit Engeland! Shyun, getekend bij Critical Music. Er is natuurlijk Signal, maar hij is al dat stadium al voorbij. Ook Djahlor, hij maakt waarschijnlijk ongeveer vijf nummers per week! Er is zoveel, oh mijn god. Het mooie aan drum and bass is dat er altijd nieuwe mensen opkomen. We hebben al geruime tijd in de drum and bass gewerkt en er komen altijd nieuwe, frisse mensen op die echt goed zijn.

En die zorgen voor progressie?
Ja! Het leuke is dat wanneer ze jong zijn en ze niet zoveel van de muziek weten, dat ze geen regels volgen. Ze maken gewoon iets waar ze van denken dat het bij het genre past, maar eigenlijk is het helemaal fris en nieuw. En als je muziek maakt en je er niet zeker van bent, stuur het naar mij en ik zal je helpen.

Wat is je advies voor nieuwe producers?
Het beste advies is, als je muziek goed genoeg is, stuur het gewoon en je krijgt hulp! De hele drum and bass scene, vooral die in Nederland, is een geweldige familie. En als je hard wilt werken en als je serieus bent, zullen mensen je serieus nemen. Dus als je nieuw bent, stuur het gewoon naar mij of andere jongens en we zullen je helpen!

Een iets gekkere vraag weer, wat is je ultieme guilty pleasure liedje?Waarschijnlijk Wilkinson – Afterglow en buiten drum and bass ga ik iets zeggen wat waarschijnlijk niemand weet. Ken je Luther Vandross?

Wie?
Niet dus! Toen ik jong was hield m’n vader van black soul muziek en altijd als we in de auto zaten was er een tape, ja een tape zo oud ben ik. En het eerste nummer van die tape was dus van Luther Vandross. Als je het niet kent, zoek het op, hij was zo’n dikke soul guy, geweldig. Hij is nu dood.

En wat is je favoriete album?
Het album is van een punkband genaamd NOFX, het album No Decline heeft maar 1 nummer en dat is achttien minuten lang. Je moet het maar eens luisteren.

Laatste vraag, als je de mogelijkheid had om samen te werken met een artiest, diegene kan dood of levend zijn, wie zou dat zijn? (het kan iedereen zijn, zelfs Michael Jackson!)
Zeker niet Michael Jackson, ik heb niks met kinderen en circussen. Maar fuck, dit is lastig! Als we kijken naar drum and bass is het Noisia. Ik zou graag werken met een man genaamd Marco Beltrami. Hij heeft veel soundtracks gemaakt en zijn muziek heeft een mooie, donkere en mysterieuze kant die gecombineerd wordt met veel klassieke elementen waar ik van hou. En Hans Zimmer natuurlijk, dat is een heel erg voor de hand liggende. Maar in de elektronische muziek klinkt dit misschien wel arrogant, er zijn niet zo veel mensen met wie ik graag graag zou willen werken. De reden waarom ik met mensen buiten de elektronische muziek zou willen werken, is dat ze iets heel anders aanbieden. Elektronische muziek is vrij, ongeacht welk genre, vergelijkbaar. Het is dezelfde progressie. Maar het schrijven van een groot orkest of het schrijven van een country song is helemaal anders, dus het geeft je veel inspiratie als je jezelf voorstelt dat je met een ander type artiest werkt.

Click for the English version here


Comments

Loading Facebook Comments ...

Reageer met je DrumandBass.nl account: