21 februari, 2017

Review: 15 Years of Major League

gepost door: Elmar

15 Years of Major League
15 jaar. Neem het even in je op. Besef het even. Laat het even bezinken. De eerste iPod was net uitgebracht, de euro net ingevoerd en Michael Jackson hing zijn zoon over een balkon uit een hotel in Berlijn. Nickelback werd ieders favoriete band met de hit How You Remind Me, we zaten pas in het eerste seizoen Idols, de wereld was nog steeds aan het bijkomen van 9/11 en de eerste editie van Major League zag het levenslicht. Sommige bezoekers van deze editie waren nog niet eens geboren toen het nu iconische Major League haar eerste babystapjes zette. Ik was erbij om eens te kijken hoe het Major League is gelukt om 15 jaar lang relevant te blijven. (foto’s door: Mees Borst, Meesterwerk)

De line-up liegt er echt niet om. Calibre lijkt me het beste voorbeeld van de nog altijd in groten getale aanwezige ambities die de heren Pamb & Harsh hebben met hun ijzersterke event. Deze levende legende staat écht niet snel op een line-up dus je weet dat je een event uiterst serieus kan nemen zodra deze naam op de poster prijkt. Bad Company is de GROTE grote headliner en ook dit getuigt van daadkracht en ambitie, om nog maar te zwijgen over neurofunkgrootheid Audio en dancefloorgekken Mind Vortex en Hamilton. Om het geheel af te maken staat de halve crew van Fokuz Recordings in de kleine zaal en staat Dutch boy wonder Signal ook nog even in de main. Fissa gegarandeerd. We gaan het zien!

Het eerste wat me opvalt is dat Pamb & Harsh (al draait dit keer alleen Pamb, want Harsh heeft het een beetje druk) erg lekker opent. Het is een stevige openingsset maar hij gaat nooit buiten de perken van wat sociaal geaccepteerd wordt als openingsset. Je mag van de beste heren zo onderhand ook wel verwachten dat ze een openingsset kunnen neerleggen.

 

Major League

 

Wat maakt Major League nou echt Major League?

Signal: De backstage. Heel veel mensen zie ik in de backstage, mensen blijven komen. Loyal zijn. Het is family .

Swift: Sowieso originaliteit. Ze blijven relevant na 15 jaar en het zijn m’n boys. Het is familie.

Audio: Pim & Lars en deze club. En natuurlijk de Nederlandse mensen!

Edlan: Dat het een 16+ Melkweg feest is. Dat bepaalt in een keer de hele sfeer. Je merkt het gewoon.

Calibre: Ik weet niet eens wat Major League is.

Satl: Het is gewoon een hele dikke line-up.  Ik ben niet echt van al het neuro en dancefloor geweld, ben meer van de soulful kant zeg maar. Naast jongens als dBridge en Calibre staan is natuurlijk altijd geweldig.

Maldini: Ik ben hier al een tijd niet geweest, maar de Melkweg is gewoon tof. Hele vette sfeer altijd.

dBridge: Blijfkracht! Al 15 jaar aanwezig.

SP:MC: Ik heb in beide zalen opgetreden vandaag. Met Calibre en dBridge in de kleine en met Bad Company in de grote. Ik vind het echt heel tof dat het beide kanten van het spectrum covert.

Harsh: De dikste line-ups in alle stijlen drum and bass op één event. Van Calibre tot Current Value en van Hazard tot LTJ Bukem.

 

 

Signal

De jonge maestro Signal is up!

 

New kid on the block Signal neemt het daarna over. Er zit absoluut een stijgende lijn in de kwaliteit van zijn DJ sets, maar vooralsnog is wel duidelijk dat bij hem de nadruk op z’n producties liggen, getuige de slordigheden die hier en daar te bemerken zijn. De Best Newcomer Award die hij won op de DNB Arena Awards is onbetwist terecht geweest en als hij iets meer op z’n sets gaat focussen kan dit echt een hele grote gaan worden. De sky is echt de limit voor deze knul.

MC Dart doet wat MC Dart doet, hij kleit het geheel lekker aan elkaar en ik kan dan ook met een gerust hart even de kleine zaa checken. dBridge is een grootheid die buiten zijn solo-carrière ook furore maakt als deel van het Bad Company UK-kwartet. Hier draait hij nog solo in de zaal en het is technisch een heel indrukwekkend geheel, maar voor mijn gevoel is hij zich wel een beetje aan het inhouden qua tuneselectie. Iets wat de persoon na hem totaal niet heeft. Het is namelijk niemand minder dan Calibre!

Ik ben echt geen liquid fanaat, maar ik besef me erg goed dat dit echt een hele, HELE bijzondere naam is om op je line-up te hebben. De beste man weigert heel veel bookings om wat voor reden dan ook en om deze reden houdt hij zichzelf heel uniek. Ook heeft hij al meerdere albums afgeleverd en houdt hij een hoop van zijn producties lekker voor zichzelf.

 

 

Calibre

Liquid don Calibre rockt de decks

 

Wat is het meest opmerkelijke wat je ooit hebt meegemaakt rond een gig?

Signal: Maarten (Creek) en ik gingen ooit backstage wiskunde doen toen we dronken waren, het was gewoon leuk.

Swift: Ik weet het niet eens meer.

Pamb: Een artiest die zijn hotelkamer flink heftig had achtergelaten. Hij zei “stuur mijn spullen maar op.” Er lagen echt condooms en z’n laptop en alles.

Audio: Ik word nooit zo fucked up en ik zie niet echt dingen. Het ergste was dat ik ooit in een hotel zat en de vent die de kamer naast de mijne had schoot zichzelf door zijn hoofd met een shotgun. Ik hoorde om 3 uur ‘s nachts een harde knal en een lichaam op de grond vallen. Ik werd ondervraagd door forensische agenten en alles.

Edlan: Mensen die met stoelen gingen gooien in de backstage. Dat was grappig, was in Nijmegen.

Calibre: Het ergste wat ik NIET heb gezien was dat ik ooit flauwviel na een avond te veel drinken en blowen. Ik werd wakker met een rastafari om me heen gebogen.

Satl: Ik durf het niet eens te zeggen, het is te erg. Ik denk iemand coke van een draaitafel af zien snuiven.

Maldini: Pff, alles wat je maar kan bedenken haha. Er viel ooit iemand op de eerste rij flauw toen Vegas en Fresh een nieuwe tune van ons dropten. Dat was ernstig.

dBridge: Je zult me helaas moeten toevoegen aan de lijst met “Ik kan het je simpelweg niet vertellen.”

SP:MC: Een levensechte, giftige slang tegenkomen in m’n backstage in Australië.

Harsh: In de meeste verhalen komt Goldie wel voorbij, maar het meest gestoord toch wel was dat hij een speaker aan het taggen was in het Paard. De geluidsman kwam vervolgens met een emmertje aanlopen om schoon te maken en gaf dat aan Goldie. Dat emmmertje kreeg hij regelrecht terug op zijn hoofd.

 

 

Audio

En Audio sloopt de zaal weer zoals vanouds!

 

Audio up. Als producer staat hij aan de top van de dnb. Hij heeft een van de meest unieke en indrukwekkende sounds die er maar zijn en ook zijn DJ sets behoren tot de betere in de dnb scene. Hij opent echt heel hard, ik vind het altijd tof als je duidelijk verschil merkt tussen wanneer de supporting acts stoppen en de headliners beginnen, en dat is hier ook echt goed duidelijk. Hij blijft maar slopen ook.

Mind Vortex gaat gelijk op de dancefloor tour. Future Fold is z’n openingstune en nog in een double ook. Jezus. Draaien kunnen ze echt wel daar bij Mind Vortex en deze vent al helemaal. Het valt echt goed op dat de hele avond een perfecte balans is tussen alle mogelijke dnb stijlen. Dit siert Major League heel erg als je het mij vraagt. Te veel events staren zich dood op één subgenre wat in mijn ogen een beetje funest is.

Bad Company moet erna en ze hebben een heftige taak op zich zo net na Audio & Mind Vortex. Maar hun eerste tune is echt belachelijk en ze blijven maar doorrollen. Ze draaien echt heel erg goed. Je hoort duidelijk hoeveel ervaring ze hebben. Het rolt en sloopt echt als een malle. Het is de ene na de andere heftige neuro roller. Ik durf na 10 minuten al te zeggen dat dit echt de set van de avond is. Sommige artiesten die lang weg zijn hebben het lastig om relevant te blijven bij hun terugkomst, zoals bijvoorbeeld Spor in mijn ogen een matig album afleverde en ook de verhalen over de eerste liveshow van Pendulum sinds jaren op Ultra Music Festival ook niet erg positief waren, maar deze guys van Bad Company laten er geen gras over groeien. Iemand sprak tegen mij ooit de wijze woorden “Als de DJ een échte vent is dan doet hij niet aan doubledroppen maar aan doorrollen.” I rest my case tijdens deze set.

 

dBridge & Maldini

 

Wat vind je wel en niet tof aan Nederland?

Signal: Het goede is het OV. Het is goedkoper en sneller en betrouwbaarder dan in andere landen. Mensen moeten dat leren beseffen. Wat ik niet chill vind is dat heel veel mensen close minded zijn. Vooral qua muziek.

Swift: Het weer is kut, obviously. Tof vind ik de kansen die je krijgt. Alles is mogelijk. American dream in Holland. Mensen komen naar NL om bijvoorbeeld architect te mogen worden.

Pamb: Tof is dat je kan doet wat je wil. Ontzettend veel vrijheid, meer dan in andere landen je kan je jezelf zijn. Wat ik kut vind is de kortzichtigheid naar vluchtelingen.

Audio: Ik vind alles tof hier. Ik hou van de vibe van dit land, het voelt alsof mensen hier écht gelukkig zijn. Je kan ’t voelen, het straalt af op je. Ik zou hier kunnen wonen.

Edlan: De dnb scène hier is goed. Veel talent hier, groot netwerk en het is gezellig.

Calibre: Ik vind het heerlijk dat je hier gewoon overall kan blowen. Het is wel nog steeds makkelijker om alcohol te kopen dan wiet. Ik vind niks klote hier, Nederlanders zijn cool.

Satl: Het is gewoon een tof land.

Maldini: Alles wat ik hier meemaak is chill en vriendelijk en ik vind het fantastisch. Het enige slechte is dat ene ding wat jullie hebben, zwarte Piet ofzo? Dat is raar. e

dBridge: Het is een beetje raar omdat ik in Antwerpen woon dus dat is mijn “Nederlandse” ervaring. Het is meer Belgisch. “I love stoofvlees!” En wat ik niet tof vind? Die Nederlandse arrogantie.

SP:MC: Ik vind het leuk hoe Nederlanfets omgaan met irritante Engelsen. Niet elke Engelsman is een idioot hoor! Wat ik klote vind is dat ik die Zaanse mayo niet in Londen kan krijgen!

Harsh: De drum’n bass scene is de laatste jaren supergoed in Nederland. Er zijn heel veel feesten momenteel, veel meer dan in de beginjaren. Vroeger waren we Major League, omdat we de enige waren die zulke line-ups deden. Nu zie je het wat vaker. Minder tof is dat er nu zoveel is dat mensen niet overal meer heen kunnen, (bijna) niemand heeft unlimited cash..

Hamilton draait in mijn ogen echt een vette set. Goede combo van dancefloor geweld en old school rollers. Het is ook niet niks om nog even na de technisch hoogstaande sloopset van Bad Company te moeten afsluiten hier. Toch wordt het erg kundig gedaan. De zaal staat ook nog steeds verdraaid vol en dit blijft tot het einde van de avond zo.

 

Conclusie

Ik denken dat gesteld mag worden dat de heren Pim en Lars zichzelf op de een of andere manier echt overtroffen hebben. De visuals waren top notch (kudos naar heldmeneer KOYN), de line-up was intens en de vibe was op het hele feest alleen maar liefde voor de muziek. De mensen die ik in het rookhok sprak waren laaiend enthousiast over de afwisseling van de sterke line-up en elke artiest had het enorm naar zijn zin. Dit is een teken dat Pim en Lars het ook achter de schermen tiptop in orde hebben. Een voorbeeld voor velen. Het was een eer om hier namens DrumandBass.nl verslag te mogen doen. We mogen jullie de primeur brengen dat de volgende editie op 14 april zal zijn. Deze wil je niet missen! Ik geef met gepaste trots het laatste woord aan de artiesten:

Signal: probeer eens wat nieuws.

Swift: Dat je dit leest betekent dat je dedicated bent dus big up yourself!!

Audio: Don’t be negative for the sake of being negative. It’s music, supposed to be fun!

Edlan: Meme.

Calibre: I dont have much to say. Enough people said enough.

Satl: Thanks!

Maldini: Don’t believe anything!

dBridge: Spreek jij Engels???

SP:MC: Thank you for having us

Harsh: Check ook eens ons nieuwe label: https://soundcloud.com/majordnb. We zijn altijd op zoek naar drum and bass producers met talent, stuur je demo naar [email protected]


Comments

Loading Facebook Comments ...

Reageer met je DrumandBass.nl account:











Sale