DrumandBass.nl
Mixer
Therapy Sessions dec 2018
Home » Review: Black Sun Empire – Lights and Wires (Album) [BSECD005]

Review: Black Sun Empire – Lights and Wires (Album) [BSECD005]

Door Alex Witschge

Drie jaar na de release van hun derde en laatste album, Endangered Species, vonden de heren van Black Sun Empire het tijd voor album nummer vier. Met Lights And Wires, waarvan het vinyl gedeelte uitkomt op zowel BSE recordings (voor de drum and bass nummers) als Shadows of the Empire (voor de dubstep tracks), laat het Utrechtse trio horen nog steeds aan de top van de duistere drum and bass te staan. Het album neemt je weer mee de duistere diepten in en houdt je daar vast zonder dat je het ook maar een seconde zat wordt. Vanaf het eerste moment weet je dat je met Black Sun Empire te maken hebt, net zoals je dat eigenlijk bij elke release meteen weet. Ook al is het wederom een toch wel vernieuwend album met een nieuw geluid, de onderlaag blijft het typische techy BSE geluid behouden, zonder je het gevoel te geven dat je het al wel eens gehoord hebt. Dat dat knap is, mag gezegd worden.

Het album, op CD, bestaat uit twee discs. De eerste is het echte album, de tweede een lekkere, typische Black Sun Empire mix (zie de NLDNB001 podcast voor vergelijkbaar materiaal). Het album bestaat, en dat is nieuw, voor maar 50% uit drum and bass. Daaruit blijkt dat er niet stilgezeten is in Utrecht. De heren hebben al eerder laten horen dat ze dubstep ontdekt hebben en laten op Lights And Wires horen ook daarin al hun typische ‘eigen’ herkenbare sound te hebben ontwikkeld. Het album is zo opgebouwd dat na elke drum and bass track er weer dubstep aan de beurt is en vica versa, zelfs afgewisseld met de meer op electronica georiënteerde ‘Black River Bay’ en ‘Spork’ wat dit album ook prima geschikt maakt om op de achtergrond aan te hebben staan. We zouden DrumandBass.nl niet zijn als de focus niet uitgaat naar de drum and bass, maar ik moet toch wel echt vermelden dat ik de dubstep ook erg goed kon waarderen; ik weet zeker dat de buren mee hebben kunnen genieten van vooral ‘Wasteland’ (een samenwerking met SPL) en ‘Dirty Friday’.

De drum and bass is zoals gezegd typisch voor Black Sun Empire: hard, rauw, maar ook vol met sfeervolle synths en bliepjes. De twee eerste drum and bass nummers van de CD zijn hier typerend voor. Zowel ‘Chaingang’ als ‘Deadhouse’, een collab met Jade, doen wat ze moeten doen. Sfeer opbouwen en de hele track doorrollend vasthouden. Het blijft goed om te horen hoe divers Black Sun Empire is. Het harde ‘Extraction’, in mijn ogen één van de betere tracks van het album, en de rollende ‘Transmission’ hebben allebei het herkenbare BSE geluid maar zijn compleet anders en draaibaar op compleet verschillende momenten. ‘Inpeak’ valt in de categorie sloopmateriaal. De track heeft al een intro waarvan je weet dat het hard wordt, en stelt ook absoluut niet teleur. De typische bliepjes bouwen op naar een genadeloze drop die zeker weten aanslaat op de dansvloer.

In ‘Kempi’, van Nieuw-Zeeland tot Amsterdam veel besproken, men zich af wat de naam nou precies inhoudt, wordt het beste van 2 werelden samengevoegd. De typische basspartijen van Black Sun Empire met de rollende invloed van Nymfo. Dat dit een goede combinatie is blijkt wel uit het feit dat dit in de eerste week na de release het best verkochte nummer op Beatport is. ‘Fever’ heeft misschien wel de beste drop van het album en werkt alleen daarom al. Aanstekelijke, rollende neuro waar de energie vanaf spat. Het laatste nummer van het album zou zo een samenwerking tussen Black Sun Empire en Camo & Krooked kunnen zijn, al is het wel duidelijk wie de overhand zou hebben. Trancy en toch behoorlijk stevig, waarmee hij ook aan wat ouder werk van Black Sun Empire doet denken.

Het is eigenlijk vrij simpel; Black Sun Empire staat gewoon voor kwaliteit en dat bewijzen ze wederom met dit album. Meer divers dan hun vorige albums, weer vernieuwend maar gigantisch herkenbaar. Een album voor de fans, de liefhebbers, maar ook voor de mensen die drum and bass (en dubstep) nog niet zo goed kennen. Ik ben in ieder geval nu al benieuwd naar het vijfde album!

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je weten waar Lights And Wires te koop is? Check dan de onderstaande links.

Black Sun Empire webshop
ITunes