2 april, 2017

Review: Camo & Krooked – Good Times, Bad Times & Honesty

gepost door: Rafael

Het volgende stukje Mosaik

Proloog

In 2013 lanceerden Camo & Krooked Zeitgeist: Een experimenteel album waarvoor het duo alles wat het daarvoor heeft gemaakt uit het raam heeft gegooid, in het diepe is gesprongen en drum & bass opnieuw heeft uitgevonden. In een drum & bass wereld waar volume, snelheid en intensiteit domineerden werd plaats gemaakt voor een nieuw paradigma: Less is more. De karakteristieke, minimalistische sound van Camo & Krooked is nu te horen in de muziek van grote artiesten uit ieder subgenre.

Na Zeitgeist blijft het lang stil vanuit kamp Camo & Krooked. Het duo heeft zich direct weer opgesloten in hun studio en bouwt onverstoorbaar verder aan hun drum & bass utopia. Na vier lange jaren wachten is het moment aangebroken: In mei lanceren Camo & Krooked hun vierde album: Mosaik! Ik heb persoonlijk nog nooit zo uitgekeken naar een album, en dat maakte 3 maart een bijzondere datum. Sindsdien zijn er weer twee nieuwe nummers van Mosaik te horen op hun nieuwe single: Good Times, Bad Times / Honesty. Laten we eens kijken.

Good Times, Bad Times

Good Times, Bad Times zal menigeen bekend voorkomen. Het is een omgebouwde versie van Camo & Krookeds True Colors remix die regelmatig op hun sets te horen was. Een officiële release van die remix was uiteindelijk niet mogelijk en dus heeft het duo besloten het nummer eigen te maken.

Zedd – True Colors (Camo & Krooked Remix), de voorloper van Good Times, Bad Times.

Ervaring

Het eerste dat opvalt aan Good Times, Bad Times is dat Camo & Krooked ten opzichte van haar voorloper een andere richting zijn ingeslagen. De meeslepende, vurige vocals van Zedd zijn vervangen door de innige, meer mellow stem van Sebastian Arman. In de drop is een zwoel gitaarloopje toegevoegd om dat te onderstrepen. Een zekere nostalgische feel voert nu de boventoon en het nummer levert in aan intensiteit.

De overgang van opbouw naar drop is tekenend voor Camo & Krooked: Van een volle en drukke opbouw naar een minimale en tóch energieke drop. Het is een stijl die steeds meer artiesten uitproberen, maar het duo laat hier zien de meesters van minimal drum & bass te zijn. De gebruikte geluiden zijn op zichzelf niet bijzonder, maar ze zijn zo zorgvuldig gekozen en geslepen dat het samenspel tussen de geluiden perfect voelt. Haal één onderdeel weg en het geheel is niet meer logisch, net als bij een mozaïek.

“Good Times, Bad Times heeft het concept ‘tweede drop’ een nieuwe betekenis gegeven.”

Het is onmogelijk een vinger te leggen op wat Camo & Krooked definiëert, maar één ding waar ze al lang mee experimenteren is ruis. Over Good Times, Bad Times hangt een prikkelende ruis die het nummer veel ademruimte geeft. In Zeitgeist werd hier al mee gespeeld in All Night en meer recentelijk If I Could.

Na de drop komt één van de meest onverwachte omslagen van een drum & bass nummer ooit. Terwijl de drop nog nagalmt in je hoofd wordt een korte drumroll ingezet en ineens zit je naar een house-tempo remix te luisteren van het nummer dat je net gehoord hebt. Wow! Het verwachtingspatroon van drum & bass wordt compleet van tafel gegooid en dat geeft een enorme kick. De tweede drop is een nummer op zichzelf en  het onheilspellende outro geeft me kippenvel.

Oordeel

8,5/10

Good Times, Bad Times is een unieke track met een andere atmosfeer in een ander tempo waarmee het concept ‘tweede drop’ een nieuwe betekenis heeft gekregen . Het nummer luistert lekker weg en de mixdown is fantastisch. Persoonlijk vind ik het jammer dat het nummer minder intensiteit heeft, de meeslependheid van True Colors gaf de track voor mij nét dat beetje extra. Desalniettemin een fantastisch nummer.

Honesty

Honesty, het eerste nummer met Krooked aan de vocals en het eerste nummer in lange tijd met een ouderwetse snare. Het is alsof de oude en nieuwe stijl van Camo & Krooked bij elkaar komen in deze gevoelige track.

Ervaring

Na een paar seconde van Honesty weet je het al: dit nummer gaat intens worden! Aan Krooked valt totaal niet te horen dat dit zijn eerste vocals zijn, ze zijn zuiver en pakkend. De vocals worden ondersteund door een serene melodie die doet denken aan het oerwoud. Deze melodie gaat in het gedeelte erna een eigen leven leiden, waarbij Krookeds stem wordt vervangen door Camo & Krookeds kenmerkende analoge synth (voorbeelden: Ember en Far Away) en de melodie naar de voorgrond gebracht wordt. Er zit veel in het intro, en na een aangrijpende build-up komt alles bij elkaar.

Ik had even tijd nodig om aan de drop te wennen, maar na enkele luistersessies was ik verkocht. In plaats van één melodie die de boventoon voert zijn er twee melodieën die elkaar contrasteren. Het lijkt alsof er sprake is van een innerlijke strijd, waar de intense analoge synth je het diepe induwt en de serene geluiden je terug omhoog trekken. Het is te merken dat Camo & Krooked veel emotie in dit nummer hebben gelegd.

“Honesty is een nummer waar je meer van gaat houden naarmate je het vaker luistert.”

Honesty is vloeiend, tegelijkertijd gebeurt er continu iets nieuws. Dit komt ook naar voren in de tweede drop, wat een doorwerking is op wat we eerder gehoord hebben. Het voelt meer als een lang outro dan als een tweede drop. Dit maakt Honesty tot een dynamisch geheel waarin een vertrouwde sfeer doorlopend wordt uitgewerkt.

Oordeel

9/10

Honesty is een nummer waar je meer van gaat houden naarmate je het vaker luistert. Er zit ontzettend veel gevoel in en het varieert constant, waardoor iedere keer luisteren een nieuwe ervaring is. De reden voor het hogere cijfer is uiteindelijk simpelweg dat Honesty meer in me losmaakt dan Good Times, Bad Times.

Download Good Times, Bad Times en Honesty hier of hier! Mosaik komt op 21 mei uit op RAM Records.

Op 26 mei gaat Drumandbass.nl naar de Camo & Krooked Album Launch in Londen voor een exclusief interview! Heb jij iets wat je altijd hebt willen weten? Mail je vragen naar [email protected].