25 oktober, 2016

Review: Commix- Generation EP 2

gepost door: Jurre

Commix- Generation EP 2
Op vrijdag 4 november komt de nieuwe EP van Commix uit op het legendarische label Metalheadz. De EP bevat drie tracks, plus een digital bonus. Na een tijdje te zijn verdwenen van de radar op het gebied van EP’s en albums uitbrengen, is George Levings, oftewel Commix terug met de meest obscure drum and bass die ik sinds tijden heb gehoord.

De EP begint met het nummer Freefall, een minimalistische drum and bass track, waarbij veel focus wordt gelegd op de hihats. Tevens als de pads en melodieën, die door het nummer heen lijken te zweven. Het nummer is naar mijn mening een beetje langdradig, en er is zeker geen sprake van een climax effect. Wel is het een heerlijk nummer om bij weg te dromen.

Hierna volgt de track Honey, en na het beluisteren van de intro was het mij duidelijk dat Commix volledig de minimalistische kant op was gegaan met zijn nieuwe EP. Tot de track uit het niks dropte. Uit het niks verschenen er amen breaks boven op de minimalistische sounds van het nummer. Een vrij dansbare break onder zeer rustgevende pads, mijn oren lusten daar wel pap van! Tevens is het nummer in mijn ogen wel weer wat langdradig, al ben ik wel van mening dat dit wel een beetje hoort bij de minimalistische sfeer die Commix wilt overbrengen.

Tijd voor de derde track, Behold, ik denk een van de meest obscure drum and bass tracks ooit gehoord. Of dit in een goede of slechte manier is, is geheel aan u. Het nummer begint met met talloze vreemde geluiden en dromerige pads. Het is echt een intro waar je goed je fantasie op los kunt laten, dit omdat er gewoon zo veel te horen valt. Net als iedereen iets anders kan zien in abstracte kunst, ben ik van mening dat iedereen een ander beeld voor zich heeft bij het luisteren naar  deze track.  Hierna dropt een hele diepe, naar mijn mening nogal duistere bass, met eigenlijk alleen een kick, een snare en een hihat toegevoegd als drums. Het nummer moet het echt hebben van zijn pads. Luister zelf en ga op een experimentele drum and bass reis.

De digital bonus genaamd Arplong is geen drum and bass, al heeft het er duidelijk wel veel vandaan. Het is (alweer ja..) een minimalistisch nummer. Aan een genre of subgenre zou ik mij echt niet durven wagen. Uiteraard is dit ook helemaal niet nodig, want muziek is muziek. In mijn ogen heeft het wel wat weg van techno, en dan met name de hihats.

Freefall EP, is voor de elektronische muziekliefhebber die zich durft open te stellen voor: obscure, experimentele, soms wat langdradige, minimalistische drum and bass.

Commix – Freefall EP is vanaf 4 november te verkrijgen via bijvoorbeeld iTunes of de website van  Metalheadz.

Waardering