10 april, 2017

Review: InsideInfo – InsideInfo LP

gepost door: Cas

InsideInfo LP
Paul Bondy, beter bekend als InsideInfo , is al vele jaren een inspirerende en actieve speler binnen de drum and bass industrie. Hij heeft al talloze gerenommeerde releases gehad op toonaangevende labels als Viper en Citrus, je kan hem kennen van zowel zijn solowerk als zijn vele collabs met o.a. Mefjus en Futurebound. Toch heeft de beste man nog nooit een volledig album uitgebracht. Tot nu dan.

Insideinfo’s eerste album is titelloos en heet dus ook Insideinfo. Er staan maar liefst 14 tracks op het album, waarin hij zijn gevarieerde smaak duidelijk laat horen. Hij ging duidelijk voor een totaalplaatje, omdat niet alle tracks van hetzelfde ramwerk zijn. Hier en daar neemt Insideinfo wat ademruimte voor andere genres en dat gaat hem goed af. Hij koos geen collabs op zijn album te zetten, maar heeft wel samengewerkt met enkele  studiomuzikanten om zijn tracks zo organisch mogelijk te laten klinken.

De openingstrack van het album, Navigator, staat bol van typische InsideInfo sounds en heeft een heerlijke flow. Lekker stevig, maar met genoeg headroom. Time Will Tell laat Insideinfo van een andere kant zien. Na een super melancholisch intro volgt een zeer laidback track die zich niet gemakkelijk in een hokje laat plaatsen. Verrassende track van deze man!

Spy chase is de eerste track op het album waarvoor InsideInfo de hulp van een sessiemuzikant heeft ingeroepen. De blazer heeft een prominente rol op de plaat gekregen, waardoor de track een hele eigen stijl heeft gekregen. Wat wel gezegd moet worden, is dat deze track zowel melodisch als ritmisch heel (misschien wel té) veel op Evolution lijkt, een track die we later op het album aantreffen.

Mania is echt een knaller van een track, een die bol staat van de snares en een energierush afgeeft waar de grootste adrenalinejunkies zich nog op zouden kunnen aftrekk.. uhum, laten we netjes blijven, waarbij een achtbaan niet misstaat. Creepy is een stevige bassgerichte halftime track met een lekkere flow. Waar ik normaal persoonlijk niks met halftime heb, moet ik zeggen dat ik deze welberg lekker vindt. De track heeft de kenmerkende InsideInfo sound in een ander hoesje gestopt, een die mij zeker aanspreekt.

2 minds is zonder twijfel de diepste track op het album en misschien wel één van de diepste tracks van InsideInfo ooit. De roller is minimalistisch, maar precies genoeg opgevuld om interessant te blijven. Het sounddesign is echt next level en de track is verslavend, ik blijf hier terug komen.

Revolution (ft. Miss Trouble) zou je al kunnen kennen omdat deze track als single is gereleased in aanloop van het album. Helaas betrap ik InsideInfo er op dat Spy chase, Revenance en ergens ook Conformity erg veel van deze track weg hebben en daardoor niet heel geïnspireerd en vernieuwend overkomen. Ergens jammer, omdat InsideInfo als artiest heel veelzijdig is en een album de ideale kans is om dat te tonen. De drumpartijen en melodieën lijken erg veel op elkaar en dat maakt het naar mijn mening eigenlijk een rare, of gewaagde keuze om deze tracks allemaal op één album te zetten.

82 is dan weer een track van een totaal ander soort. Dit is stevige neurofunk met briljante stabs en reeses, een heel eigenaardige track die klinkt alsof er kippen worden vermalen in een pretpark, en tegelijk knalt als een betonblok.

Revenance is een hele zware recht-toe-recht-aan banger, die wederom het ritme heeft van Spy chase, Revenance en Revolution, maar muzikaal meer op zichzelf staat.

Renegade ft. Jakes toont Insideinfo als funky producer, de track rolt lekker door en doet denken aan het oudere werk van insideinfo. Het mellow stemgeluid van Jakes is een perfecte aanvulling op de track, die zeker wat langer in de setjes van een hoop acts zal blijven hangen.

Conformity kennen we als één van de grooste hits van InsideInfo van het afgelopen jaar, dus bij deze track blijf ik wat korter stilstaan.

Num Num is iets compleet anders. De samples in deze track doen nogal oriëntaals aan en het tempo gaat gevoelsmatig een stuk omlaag, terwijl de meest forward drums juist de ondertoon voeren. Het is een track voor in de clubs, maar is zeker niet enkel gericht op de drum and bass scene. Vernieuwend.

Glimpse begint als een hele rustige, atmosferische track, maar ontmondt al gauw in groots strijdgeweld. De ontspannen vocalen van Fable maken plaats voor intense breakbeats en harde basses.

De laatste track op het album, Lost You, is een goede afsluiter voor het album. Atmosferische halftime laat horen dat een krachtig album ten einde loopt. Een track om lekker in te verdwalen.

Conclusie

Insideinfo is een held, maar stiekem had ik een veelzijdiger en origineler album verwacht. Er is zeker nog een lange muzikale toekomst voor de ouwe rot weggelegd, dus ik kijk uit naar al het moois wat hij nog gaat brengen. Niet elke release kan een tien zijn.

7/10