2 maart, 2016

Review: Keeno – Futurist LP

gepost door: Marc

Keeno - Futurist
Een vloeibaar meesterwerk met een verhaal. Gevarieerd, en geschikt om zowel op de dansvloer, als op de achtergrond te beluisteren. Keeno heeft met zijn Futurist een heerlijk luisteralbum op de markt gezet! Maar wie is Keeno eigenlijk? Will Keen is een 22-jarige, Britse producer uit Winchester. Will brengt zijn muziek uit onder het sub label van het grote Hospital Records, namelijk Med School.

Ik ken Keeno van zijn Nocturne EP die in december 2013 uitkwam en ik was meteen verliefd op zijn muziek. Hierna heb ik de man een tijdje achter mij gelaten tot zijn debuutalbum Life Cycle uitkwam. Het album is plat gedraaid op mijn toenmalige iPod, en niet zonder reden. Keeno heeft met dit album iets unieks neergezet binnen het drum and bass genre en nu is hij dus terug met zijn tweede album Futurist dat 26 februari (op zijn 22ste verjaardag) uitkwam.

In het album is veel gebruik gemaakt van geluiden waarvan is vaak twijfel of ze echt, of digitaal zijn ingespeeld. Ze klinken namelijk als echte instrumenten. Bij bepaalde nummers heb ik zelfs het gevoel alsof ik naar een live muziekstuk aan het luisteren ben. Maar ook is Will een baas in het maken van unieke elektronische sounds en basslines. Zeker omdat deze perfect aansluiten op deze wat meer akoestische sounds. Je kunt in het album goed horen dat Keeno echt een muzikant is. De nummers op het album zijn in mijn ogen meer elektronisch gecomponeerde muziek stukken, als tracks. Ik zou hem bijna een soort new school Mozart noemen.

Een andere hele sterke kant aan dit album is iets wat is bij drum and bass de laatste tijd een beetje mis. Een onderdeel dat, als je de naam moet geloven, eigenlijk heel belangrijk is, namelijk de drums. Keeno is in mijn ogen een ware drum kunstenaar. Elke track heeft een heel ander drumpatroon en het is allemaal geniaal! Ik raad alle lezers dan ook zeker aan goed naar de details binnen de drumpatronen te luisteren. Als je dit doet, zal je snappen waarom hij een ware kunstenaar is binnen het producers vak. Een track binnen het album die dit dubbel en dwars bewijst is Eos.

Op een track zonder drums na, is het hele album wel te verdelen binnen het sub genre Liquid. Maar Keeno bewijst met dit album dat dit een heel breed sub genre is. Ik vind Futurist dan ook een plaat is, die elke liquid-fan minimaal een keer geluisterd moet hebben. En geloof mij, dit is geen straf!

Keeno – Futurist is nu verkrijgbaar op Med School (Hospital Records) via iTunes of de Hospital website.

Waardering:

SlayerSlayerSlayerSlayer(van 5)