14 maart, 2016

Review: L 33 – Karate EP

gepost door: Cas

L 33 – KARATE EP
L 33 is inmiddels geen onbekende meer in de drum and bass industrie. Met tientallen releases op gerenommeerde labels als Mindtech Recordings, Ammunition, Citrus, Addicted Behaviour, Program, RAM, Blackout en Eatbrain en een snel groeiende fanbase wil de 22-jarige Bulgaar uiteraard nog geen gas terug nemen. Integendeel zelfs, L 33 bewijst met de Karate EP  (Eatbrain), die vanaf vandaag exclusief verkrijgbaar is via Beatport, dat hij er nog wel een schepje bovenop kan doen.

Karate EP voelt als een nieuwe weg voor L 33, terwijl zijn eigen sound herkenbaar terug blijft komen.

Clublife

“EVERYBODY IN THE CLUB WANNA GET HIGHER”

De openingstrack van deze EP deed al wat langer de rondte in de clubs en er is dus een kans dat je hem herkent. Ja, het is de nieuwe L 33 en hij is lekker. L33 heeft zichzelf op productioneel vlak overtroffen met deze EP.

Vanaf de intro van Clublife is duidelijk dat deze hele EP op exceptionele wijze is gemasterd, maar belangrijker is dat aandacht is besteed aan alle details in de track. De bassline is krachtig en flink springerig, perfect ingekleurd door de agressieve snare. Deze track zal de komende tijd veel van zich laten horen op de dansvloer, de vocals zijn gelukkig niet al te lastig, dus misschien heeft de scene er weer een mooie meezinger bij 😉

De track hangt prachtig tussen duister en open in en weet de typische L 33 feel vast te houden en toch een nieuwe dimensie aan te brengen.

Bloodbrain

“CAN’T YOU FEEL IT?!’’

Oke. Bloodbrain.. Dit is nou echt zo’n track waarbij je vanaf het begin van het intro snapt dat je even je gordel om moet doen en misschien ook maar een helm op, omdat het nog wel eens uit de hand kan gaan lopen. En dat doet het ook. Bloodbrain is een kneiterharde roller waar de energie vanaf spat, zelfs de overgang naar de 2e, wat meer rechtlijnige drop is zó  hyper dat het eigenlijk onmogelijk is om deze hele track stil te staan. Zowel de productie als het arrangement van deze track is van  een ontzettend hoog niveau. Shit wat een track zeg! Bloodbrain zou zomaar de grote track van L 33 worden. Bassen die rollen als een tierelier, synths die door een stapel koeien heen zouden kunnen snijden en een energierush waar de gemiddelde parachutespringer jaloers op zou zijn. Een dikke ja voor deze track.

Earthbounce

“EARTHBOUNCE.. BOUNCE.. BOUNCE.. BOUNCE..’’

Earthbounce neemt een klein beetje gas terug, maar blijft op alle vlakken toch echt een harde track. De sounds zijn simpel maar doeltreffend en L 33 heeft duidelijk aandacht besteed aan polyritmiek in de track, wat hem zeer interessant maakt om te luisteren. Het is gewoon onmogelijk om deze track in één keer in zijn geheel te beluisteren. Zet ‘m daarom maar een paar keer op. Is ‘ie ook wel waard.

Earthbounce doet één ding echt goed, en dat is inderdaad bouncen.

Zealot

“I AM DOING MY JOB!!!”

Zealot is terecht de laatste track op deze EP. Het opzwepende intro zuigt je de track in, waarna een explosieve, maar tegelijk zeer minimalistische drop volgt. De track rolt, maar blijft tegelijkertijd hangen. Ik voorzie een track die vooral vaak gedoubledropped gaat worden. De ‘metallic’-achtige sound van de track en de (echt) next level snares zouden je bijna doen vergeten dat je naar de nieuwe L 33 zit te luisteren, maar de kleine, scherpe en brandbare synths en reeses hoort, weet je toch zeker dat het de enige echte is.

En hopelijk blijft hij dat nog even.

Conclusie

Deze EP is een nieuwe stap in de goede richting voor L 33. De EP laat zien dat hij is gegroeid als producer en makkelijk mee kan gaan met de steeds zwaarder wordende concurrentie. Ik zou je dan ook echt aanraden deze EP gewoon te kopen of er minstens even naar te luisteren.

Waardering
SlayerSlayerSlayerSlayer (van 5)

Wat vind jij? Laat het onze weten in de reacties