12 maart, 2017

Review: L33 Karate Remixed (Black Belt Edition)

gepost door: Cas

L33 Karate Remixed
L33.. waar moeten we beginnen?
Deze 24-jarige Bulgaar heeft in rap tempo zijn naam stevig op de kaart gezet met een noemenswaardig aantal topnotch releases in korte tijd. Zijn tracks werden al grijs gedraaid door de grootste en kleinste namen binnen de scene dus het is alleen maar logisch dat er vroeg of laat een ode aan de man gebracht zou worden. En dat moment is nu dus aangebroken.

Niemand minder dan Prolix, Joe Ford, Neonlight en nieuwkomer Synergy kregen de opdracht om ieder een track van het in 2016 verschenen album Karate (Eatbrain) te remixen. De output is zoals je mag verwachten heerlijk te noemen. En alsof dat nog niet genoeg is besloot L 33 zelf ook nog een VIP te maken van de track Bloodbrain, iets waar we hem natuurlijk erg dankbaar voor zijn. Goed, genoeg geluld. Let’s talk music.

De EP (toepasselijk Karate LP the remixes, Black Belt Edition genaamd) zet gelijk de toon met een enorme knaller van een plaat, de Prolix remix van misschien wel de populairste track van Karate LP, Clublife. Prolix kennen we allemaal als één van de meest innovatieve producers binnen de drum and bass en dat laat hij maar al te goed horen. De track ademt de sfeer van het origineel, maar schreeuwt ook aan alle kanten PROLIX! De bassline is zo rauw dat je spontaan salmonella krijgt als je hem te vaak achter elkaar aanzet en het sounddesign is gewoon weer next level. Deze track zal zeker nog even in de clubs blijven hangen, waar het toepasselijk genoeg het beste leven geschoren is.

We gaan door. Joe Ford is aan de beurt. Hij remixte Drop It Low op geheel eigen wijze. Zoals we dat van Joe Ford inmiddels gewend zijn, zit ook deze track vol met extra snares en polyritmische maatwisselingen (het lijkt alsof de beat verschuift maar stiekem is dat niet zo). Deze track is gewoon goed. Het type sound dat alleen Joe Ford zijn studio uitgeperst krijgt.

Dan is het de beurt aan wonderduo Neonlight. De Duitsers zijn de afgelopen jaren niet meer weg te denken uit de neuroscene en dat is absoluut niet minder dan terecht. Keer op keer bewijst Neonlight een eigen weg te bewandelen, een weg waarin de luisteraar wordt meegesleept door de wereld van het duo, begeleid door hun unieke eigen sound. Die sound horen we direct terug in deze remix van titeltrack Karate. Rare geluiden, verbaasde gilletjes en bizarre cowbells, zelfs het intro heeft dit alles al. Wat volgt is een kneiter van een dansbare plaat. Stevig maar tegelijkertijd vooral met een vriendelijke, vrolijke vibe. Neonlight zou Neonlight niet zijn wanneer ze niet een dikke mindfuck in een track zouden inbouwen, dus ook hier is dit halverwege het geval. Luister de track maar, dan snap je wag ik bedoel. Heavy.

Tijd voor de laatste remix op de EP. Razor Blade is geremixt door Synergy, een relatief nieuwe naam binnen de scene dus het spreekt boekdelen dat hij in dit lijstje van gevestigde namen mag staan. Dat vertrouwen van L 33 en Eatbrain is echter niet ongegrond. De track is bijtend hard en ijzersterk. De productie is van topniveau en ik weet zeker dat er zat mensen van de track genieten, maar persoonlijk vind ik de track niet origineel, het lijkt alsof ik hem al 30x gehoord heb, maar dat is niet zo. Het is een track in de categorie “neuro die iedereen momenteel maakt” en daarom valt ‘ie een beetje in het niets na deze unieke en eigenwijze tracks. Synergy zelf is echter zeker de moeite waard om te ontdekken, zeker als je van de nieuwe, scheurende en zagende neurofunk houdt.

Dan rest ons alleen nog Bloodbrain VIP. L 33 heeft één van de ziekste tracks van de LP onder handen genomen en hij weet hoe dat moet. De track is niet bijzonder erg gemodificeerd, maar precies genoeg om te kunnen horen dat er sprake is van een VIP. Hierdoor rolt de track net zo hard als het origineel, maar is er wel sprake van een net wat andere vibe. Met name de tweede drop kenmerkt zichzelf door een overdaad aan bass. Hier worden we blij van.

Eindconclusie: Koop deze EP gewoon! Hij staat vol met tracks van artiesten die weten hoe je een remix maakt en de passie van alle artiesten knalt rechtstreeks uit je speakers.

Black Belt. Hi-ha!

9/10