17 mei, 2016

Review: Netsky @ Annabel

gepost door: Ilyas

Netsky
In het najaar van 2015 opende Annabel in Rotterdam haar deuren op de plek waar ooit de Hollywood stond. De Holly stond bekend om de foute dirty house feestjes waar 16-jarige meisjes op af kwamen. Annabel moest meer het poppodium worden dat Rotterdam verdient en eigenaar Aziz Yagoub beloofde dat het voor iedereen toegankelijk moest zijn, dus niet elk weekend techno. Menig basshead was verbaasd toen ze, op de nacht van de goedheiligman, Noisia binnen haalden voor een knallende avond. Hoe kan je zo’n grote naam in de drum and bass opvolgen? Door lekker wat anders te doen. Netsky leek de perfecte tegenhanger om de andere kant van het drum and bass spectrum te tonen. Afgelopen zaterdag was het dan zo ver.

Bij aankomst was de rij lang. Altijd jammer, maar gelukkig wilde het snel gaan en stonden we na een minuut of vijf binnen. Kluisjes kosten €2 en daar pasten onze vier jassen in. Dikke prima. Muntjes zijn €2,70 per stuk, niet goedkoop dus. Warsteiner komt uit de tap; dat zie je ook niet vaak. De zaal is half kaal en industrieel, maar de houten bar en warme lichten geven het toch een gezellig sfeertje. Chris Harmonics was aan het draaien en deed het lekker, niet spectaculair. Chill binnen komen en aan het einde van zijn set wat harder, maar dat mag wel anders wordt het monotoon. Chris draait aanstaande vrijdag ook bij de Blendits in Transport. Dat is onder Annabel en een lekker technokelder waar je ook prima een avond kan stampen op neuro.

Na Chris kwam Culture Shock en het zal niet als een shock komen dat die het goed deed. Een heerlijke, creatieve set die geen moment verveelde en waar je van begin tot eind op los ging. De energie klopte met die van de zaal en zette de toon voor de rest van de avond. Mijn persoonlijke hoogte punt was een mix van een Calyx & Teebee track (uit mijn hoofd Takes One to Know One) met de vocals van Freak Like Me van DJ Deeon. Toen Netsky op het podium kreeg hij een warm onthaal uit de zaal, maar Culture Shock was nog even bezig en sloot met klasse af. Netsky begon zijn set zoals we hem kennen, lekker rustig met heerlijke liquid om in de stemming te komen. Rio is wel drie keer langs gekomen, maar elke keer met een variatie en een andere track er door heen.

Bij Annabel sta je wanneer je vooraan staat ongeveer 50 cm van de decks en naast de dj booth kan je op het podium gaan staan. Dat deden we dan ook met een prachtig uitzicht op de zaal en het publiek dat los ging. Ik heb Netsky op een klein foutje of twee kunnen betrappen, hetzelfde geldt voor Culture Shock. Zelfs de grote dj’s waar we naar opkijken maken foutjes, dus beginnende dj’s laat de moed niet in je schoenen zakken. Ze wisten die foutjes onopgemerkt door het publiek te herstellen. Tijdens zijn set maakte hij uitstapjes naar hiphop en EDM tracks en hij draaide zelf Miss Fatty Fatty. Niet iedereen kon dat waarderen, omdat het geen drum and bass is, maar Netsky was er om een feestje te bouwen en niet om zijn drum and bass puurheid te bewijzen. Hij sloot wel vreemd af met een funky track die leek op te bouwen naar een laatste drop om nog een keer uit je bol te, maar toen werd uit gefade. Helaas. Als ik heel eerlijk ben vond ik dat Culture Shock het beter deed dan Netsky, ook al scheelt het niet veel.

Pamb & Harsh kwamen de nacht af sluiten. Pamb & Harsh zijn gewoon Pamb & Harsh: van begin tot eind knallen en stampen. Een goede track keuze en lekker in elkaar gemixte set. Ergens in het midden werd het wat saai. Iets te veel tracks om de set op te vullen, maar dat duurde niet lang. Helaas was de halve zaal kort na Netsky de deur uit. Er bleven nog wel genoeg neuro fans en skankers over zodat P&H niet voor een lege zaal hoefden te draaien. Ik ben kort voor het einde van hun set lekker naar huis gegaan, omdat de energie er toen wel uit was gedanst. Sindsdien loop ik rond met de vraag wanneer het volgende drum and bass feest is in Annabel. Ik kijk er nu al naar uit!