2 oktober, 2017

Review: Outlook 2017

gepost door: Marc
Outlook 2017 - foto door: Samuel-Kirby

foto door: Samuel-Kirby

Dat deze tiende editie, Outlook 2017, een speciale ging worden wisten we al, het 10  jarig bestaan van s’werelds grootste en vetste bass georiënteerde festival moest uiteraard in stijl gevierd worden. Toch heeft het naar mijn mening en naar Outlooks eigen beleving alle verwachtingen overtroffen. Geen onweersbui , windstoot of bliksemschicht kon de pret drukken, en het team achter de schermen heeft alles uit de kast getrokken om alle onverwachtse tegenslagen zo goed mogelijk op te lossen. Waarom dit naar mijn mening HET festival is waar elk zichzelf respecterende (drum and ) bass liefhebber een keer geweest moet zijn lees je hier (door: Jorrit Postma aka The High Class).

 

Het openingsconcert

Woensdag 6 september: de sfeer op de camping zit er al goed in, want iedereen heeft zin in het openingsconcert in het Amfitheater van Pula. Elk jaar trekt men hiervoor alles uit de kast , maar dit jaar hadden ze er nog een schepje bovenop gedaan met het optreden van het Outlook Orchestra. DJ Shadow opende de avond met hier en daar wat lekkere halftime bangers en het geluid was uitzonderlijk goed. Toen eenmaal het orkest zelf begon waren de meeste Britten al dronken, maar dat maakte het geheel alleen maar leuker. Het optreden was verbazingwekkend goed en amper te onderscheiden van de elektronische versies van bjvoorbeeld Skream & Mala. Mijn drum and bass hart werd nog even op de proef gesteld aangezien het zeker 1,5 uur duurde voor, ’This is a calling, for all jungle warriors van Congo Natty uit de speakers knalde en toen ontplofte het gehele colosseum. Daarna heeft het orkest nog heel wat bangers gespeeld van onder andere Roni Size, Jenna G & I am Legion. Al met al was dit een optreden om nooit te vergeten.

 

De algemene sfeer

Allereerst even een enorm dikke thumbs up naar de bewaking toe! Hele vriendelijke , behulpzame mensen die jou ook gewoon als mens behandelden, in plaats van vee. Wat soms wél vervelend was, was de duidelijk aanwezige undercover politie, die geregeld jacht maakte op de onschuldige drugsgebruiker. Tot zo ver de handhaving.

Bij aankomst op de camping was het al gelijk duidelijk dat wij als Nederlanders ver in de minderheid waren, en het vooral de Britten waren die in grote getale waren komen opdraven voor Outlook. In eerste instantie verwachte ik dat dit de sfeer niet perse goed zou doen, maar later bleek dat het merendeel like-minded mensen waren met enorm veel liefde voor bass music. In het algemeen was de sfeer buitengewoon goed en kon je letterlijk met iedereen, van anabole opgepompte spierbundels tot dicht geplamuurde huppelkutjes, praten over de liefde voor muziek die we allen delen.

Het mooie van de sfeer op en het publiek van Outlook is dat iedereen de dj’s en muziek 100% kent en daardoor zal je geen stilstaand publiek krijgen als er eens een keer een gekke Amen break tussendoor gegooid wordt. Zulk educated publiek heb ik nog nooit eerder op een festival of club event meegemaakt en dat was een verademing. Ook voor de dj’s is dit blijkbaar een gewenste verandering blijkt uit interviews:

Enei: “The crowd here knows what they want to hear, and go look for exactly that within this impressive line-up, that leaves only the most educated people who are only there for the sole purpose of your music.’’

Benny Page: “If you play a tune which you thought nobody knows, but everyone starts shouting because they recognize a release you did 6 years ago, thats such an amazing feeling’’

 

Dj’s en optredens

In mijn vorige artikel over mijn verwachtingen van Outlook zei ik dat ik nou niet speciaal naar het festival ging voor artiesten als Dj Marky & Friction. Nou is dat nog steeds niet mijn algehele focus geweest, maar ik moet erbij zeggen dat beide heren naar mijn mening hun dikste set die ik tot nu toe heb gehoord hebben neergezet. Mijn focus lag wat meer op de jungle & dubwise drum and bass en ook daarin ben ik helemaal niet teleurgesteld. Het was voor mij de eerste keer dat ik mijn persoonlijke held Benny Page zag draaien en hij heeft alles behalve teleurgesteld. Banger na banger mixte hij alles super snel door en ik heb denk ik wel 20 keer mijn longen uit m’n lijf geschreeuwd van blijdschap wanneer het zoveelste anthem voorbijkwam.

Marcus Visionary viel daarmee vergeleken vies tegen, langzaam en saai gemixt zonder hoogtepunten en hij gaf over het algemeen een luie indruk. New gun on the block Fleck heeft wel weer een set gedropt waar je U tegen zegt. Congo Natty was, zoals altijd, gewoon goed en het was leuk om met het gehele publiek zijn classics uit volle borst mee te brullen. Shy FX begreep volgens mij niet helemaal dat hij op een bass festival was en dropte EDM, trap en techno, dus daar ben ik snel afgehaakt. Tot zover mijn jungle ervaring.

Skeptical B2B Alix Perez was te bizar voor woorden. Gekke halftime beats werden afgewisseld met de dikste rollers en het publiek ging mental! Er werd gegooid met bier, mensen knuffelden elkaar van blijdschap en joints werden in het hele publiek doorgegeven.

Jubei B2B Anttc1 was goed van begin tot einde en dat was vooral fijn voor de kenners, die als ze goed luisterden massa’s aan unreleased materiaal konden horen.

Sam binga B2B Chimpo werd helaas halverwege afgelast, omdat er een insane storm over het terrein raasde. Uit voorzorg en om te voorkomen dat je favoriete dj geëlektrocuteerd werd, is de muziek een half uur plat gelegd.

Onze boy Signal sloot de Critical nacht gepast af met een scala aan atmosferische bangers.

Natuurlijk heb ik nog veel meer gezien, maar niet alles was noemenswaardig, of kan ik me herinneren, dus qua line-up laat ik het hier even bij.

 

Locatie, licht & geluid

Zoals jullie in mijn vooruitblik al hadden kunnen lezen, wordt Outlook gehouden in een oud fort. Dit was naar mijn idee een hele dikke toevoeging aan de beleving, omdat je op die manier al een volledige aankleding hebt zonder er ook maar iets aan te hoeven doen. En dat hebben de mensen van Outlook dus ook maar niet gedaan. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat er buiten de vette locatie weinig aan visual’s, lichtshow’s of randprogrammering is gedaan.

Maar…… alles wat de organisatie daarmee bespaard heeft, is overduidelijk besteed aan het geluid. Zelfs de allerkleinste stage had een soundsystem waar de Melkweg of de Maassilo niet aan kan tippen. Overal klonk het geluid bloedje zuiver en enorm dik. Meerdere stages maakten gebruik van hand-built systems en de mainstage had hetzelfde systeem als de mainstage van Glastonburry, ook al hoefde er hier een tiental duizenden personen minder mee bedient te worden.

Chapeau voor de geluidsmannen en de mensen die de stages hebben ingericht, niets op aan te merken.

 

 

 

Persoonlijke ervaring

Als je het mij vraagt is dit hét festival voor (drum and) bass heads . Ik hou zelf naast drum and bass ook enorm veel van andere soorten bass music, wat inhield dat er uiteindelijk gewoon veel te veel te zien was voor mij (en dus ook heel veel te missen). Dat is dan ook een van de weinige punten die ik aan te merken heb op het festival.

Ik heb het verschrikkelijk naar mijn zin gehad met super veel random ontmoetingen. Ik vond het heel fijn dat de echte programmering pas om 21:00 uur begon, waardoor je de hele dag had om uit te brakken en de omgeving te verkennen. Op de voorlaatste avond raakte ik in gesprek met een director en een van de hoofdboekers van het festival. En nadat zij mij de nodig drugs hadden aangeboden en gratis drank door m’n keel hadden geduwd, werd mij aangeboden om op de Beachstage een set te knallen samen met resident Sheco. Dat aanbod heb ik natuurlijk met beide handen aangegrepen, en ja hoor, de dag daarna stond ik op een van de grotere stages voor honderden mensen m’n kunsten te vertonen. Een ervaring om nooit meer te vergeten, net als het hele festival trouwens!


Comments

Loading Facebook Comments ...

Reageer met je DrumandBass.nl account: