1 oktober, 2017

Review: Rido – Sexy Thing / Response

gepost door: Elmar

Sexy Thing & Response: heerlijk

Rido, een ongelofelijk creatieve drum and bass artiest uit Praag, Tsjechië, vertelde mij ooit in een lunchroom ergens in een buitenwijk van Praag onder het luisterend oor van Teddy Killerz en Counterstrike dat zijn doel bij al zijn drum n bass is om vooral muzikaal te blijven. Alle neuro tegenwoordig, aldus Rido, is veel te veel random geluid en veel te weinig melodie en hooks.

Rido – Sexy Thing

Met dat in het achterhoofd is Sexy Thing misschien wel de meest exemplarische Rido tune die ik ooit heb gehoord. Je zult ver moeten graven en zoeken wil je zulke muzikale neurofunk vinden. De opbouw is episch en vaag, en de drop blijft maar innoveren en progresseren. Het tweede deel van de drop is een stortvloed aan willekeurig aanvoelende doch meticuleus geplaatste neuro hooks terwijl de harmonische, duistere synth melodie rustig voortkabbelt. De breakdown na de eerste drop is ongelofelijk onheilspellend en zelfs creepy, met heerlijke bass stabs om het af te maken. De opbouw naar de tweede drop is minstens net zo vers als de eerste, met een heerlijk creatief, bijna ontwapenend mysterieus tikkend ritme wat je door een iets rustigere doch minstens net zo imposante drop leidt. Op het tweede stuk drop lanceert Rido de meest scherp geplaatste kicks dwars door het spectrum van het nummer. Het is echt schandalig hoe creatief en onheilspellend deze track is, en het is bijna zonde dat het net de punch mist om in veel neurofunksets te passen. Een van de beste drum and bass nummers van het jaar!

Rido & Syngergy – Response

Synergy, wat voorheen bekend stond als Segment & Concept Vision, is met echt toffe shit bezig de laatste tijd. Combineer het met Rido en je weet van tevoren dat het een compleet unieke tune gaat worden. De intro is, in navolging van Sexy Thing, enorm onheilspellend. De getokkeld klinkende intro melodie zou niet misstaan als intro op een van de Metallica-albums uit de jaren ’80. De opbouw geeft een hoop stof tot nadenken van wat de drop zal gaan bevatten, maar er is niets wat je hierop kan voorbereiden. Na de ogenschijnlijk eindeloze stroom vrij monotone neuro die de laatste jaren – uitzonderingen daargelaten – uit de neurofabriek rolt is dit een hele welkome en aangename afwisseling. De synth is zo uniek dat het eigenlijk niet echt te beschrijven is waar het precies naar klinkt. De afwisseling komt op precies de juiste momenten, er zit overduidelijk een hele hoop werk in en je kan gewoon horen dat er goed over nagedacht is. De bridge naar de tweede drop is heerlijk duister en je denkt dat je precies weet hoe hij gaat droppen, maar er zit nét een kleine variatie in de manier waarop dit gebeurt waardoor de tweede drop zo veel verser overkomt dan hij uiteindelijk blijkt te zijn, waar het merendeel van de track vooral meer van hetzelfde is. Echt een hele sterke plaat van drie hele getalenteerde heren.

Rido – Sexy Thing / Response is te koop via bijvoorbeeld iTunes of Beatport.