16 januari, 2017

Review: Tribe

gepost door: Cas

Het is inmiddels al weer een tijdje geleden, maar ligt daardoor niet minder vers in het geheugen! En van sommige feestjes moet je gewoon wat langer bijkomen. Zo ook van het nieuwe drum and bass concept Tribe, dat 19 november j.l. in Mezz (Breda) plaatsvond.

(foto’s door: Luuk Ticheloven)

Buiten is het donker en een beetje koud. Het is 23:10 en we naderen het einde van november, dus op zich is dat niet heel raar. We besluiten maar snel naar binnen te gaan, om de openingsset van Creek te kunnen checken. Omdat het op dit punt (het feest is pas 10 minuten bezig) nog niet zo druk is, verloopt de garderobe prima. Wanneer we besluiten de zaal te betreden, valt ons direct op dat Tribe moeite heeft gedaan om van deze avond iets leuks te maken, iets met een hele eigen vibe.

Op het podium zijn camouflagedoeken geplaatst, de dj booth is voorzien van het logo van Tribe en kundig versierd zodat er een soort takkenconstructie mee ontstaat. Op het midden van het podium staat een gigantisch masker waarvan de ogen visuals vertonen die alleen te beschrijven zijn als spacend, trippy en mooi. Perfect voor tijdens een drum and bass feest dus 😉

Tribe

Mez z is niet de grootste concertzaal van Nederland, maar juist de kleinschaligheid van de zaal zorgt voor een intieme sfeer, alles is up-close. Gecombineerd met de Brabantse gezelligheid, beloofde dit een leuke avond te worden.

De set van Creek was zeer vakkundig. Ondanks dat hij de avond (die voornamelijk in het teken stond van dancefloor dnb en liquid) moest openen, draaide hij vooral veel diepe tracks. De zaal kon zich daar goed in vinden en ondanks dat het nog steeds niet druk was, werd er al lekker gedanst in de zaal.

Rond de klok van 12 was het aan T & Sugah en MVE om de zaal nog even flink wakker te schudden. En dat deden ze dan ook prima. De heren brachten een arsenaal aan nieuw materiaal en dubs mee, maar vergaten zeker ook niet om een paar klassiekers in hun set te gooien. De openingstrack (waarschijnlijk van de heren zelf dus) was zó sick dat zelfs de bewaking niet meer stil kon staan en ik even bang was dat Mezz  als een handgranaat uit elkaar zou spatten. Dat laatste is gelukkig niet gebeurd, waar ik T & Sugah (en de architect en aannemer van Mezz) hierbij toch even voor wil bedanken.

De set bouwde goed op en kreeg steeds meer rauwe hoekjes. Trackje van NickBee hier, een beetje Noisia daar, dan weer even iets van The Prototypes of eigen werk.

T & Sugah

Tegen de tijd dat goede vriend  van T & Sugah en mede Viper artist NCT het podium betreedt, is de  zaal al zo vol, dat het maar goed is dat er ook mensen buiten aan het roken zijn. Zo blijft er nog wat ruimte over voor onze voeten. Want die ruimte hebben we nodig tijdens de set van NCT. Hij draait in rap tempo een hoop fijne tracks en weet hiermee het enthousiaste publiek perfect te bespelen.

Wij lopen tijdens deze set een paar rondjes om de andere bezoekers van het event te vragen wat zij er van vonden (zie hieronder), dus helaas hebben we niet veel van deze set meegekregen. Maar hij schijnt zeer goed geweest te zijn.

NCT

Toen was het tijd voor de man van de avond en tevens de headliner van Tribe: Murdock.

Als labelbaas van Radar Records, hoofdorganisator van Rampage, hoster van eigen avonden en tenten op festivals en begenadigd dj is Murdock zeker geen klein jongetje te noemen. Murdock had nog nooit in Breda gedraaid en daardoor was er vannacht sprake van twéé debuten, namelijk van Tribe als event en Murdock in Mezz.

De set van Murdock was snoeihard en ging bij vlagen net iets te snel, maar dat mocht de pret onder de bezoekers (er pasten nog een paar palingen bij ofzo) niet drukken. De sfeer van deze avond was echt heerlijk. Anders dan bij de meeste andere feesten. Er heerste een sfeer die te vergelijken is met die op Liquicity Festival of Subway, misschien zelfs nog wel iéts gezelliger, door de intimiteit van de zaal.

Murdock

Brabantse gezelligheid kent geen tijd, maar helaas kent Mezz wel openingstijden en daar hoort ook een sluitingstijd bij. Helaas was dat al om 04:00 uur, wat dan ook de boeken in gaat als het enige vervelende dingetje van de avond. Murdock draait zijn laatste track, de lichten gaan aan en we lopen naar de garderobe. Ik heb genoten van deze avond. Maar niet alleen ik.

Simone (17)

“Ik luister sinds ongeveer anderhalf jaar drum and bass, maar ik mag van mijn ouders nog niet alleen of met vriendinnen op stap gaan in andere steden. Ik ben daarom ook blij dat er nu een nieuw concept is in mijn stad. Mezz is een leuke zaal, er is altijd wel iets te doen en nu hopelijk ook meer Drum&Bass. Ik vermaak me hier prima. Persoonlijk hou ik enorm van Liquid dus ik ben ook erg blij met de line-up van vanavond. Hee, maar ik ga weer want het is me in deze gang iets te koud, fijne avond nog he!”

Maarten (19)

“Ik heb het echt naar mijn zin. Ik ben met veel vrienden, en in de binnenstad heb je vaak gezeik en ontstaan er ruzies, maar hier is nog helemaal niks gebeurd. Iedereen is gewoon heel vriendelijk ofzo. De muziek is ook nice, ben wel blij dat er eindelijk even iets anders is dan elke keer dezelfde monotone neuro.  Begrijp me niet verkeerd, ik hou van neurofunk hoor, maar het is af en toe net alsof je de top 40 de hele dag hoort, als je begrijpt wat ik bedoel. Je kan wel zien dat het de eerste keer is dat dit event gegeven wordt. Ik vind het podium een beetje minimalistisch zo met die doeken en twee lampjes in het midden. Maar ach, dan kijk ik toch naar mooie meisjes.”

Quentin (18):

“Dit is mijn eerste drum and bass feestje, mijn vriendinnen zeiden dat ik mee moest gaan, dus nu ben ik hier. Ik heb het wel naar mijn zin. Het is niet helemaal mijn muziek, maar ik moet er nog een beetje inkomen denk ik. Normaal luister ik vooral radio en af en toe wat EDM, dus het gaat een beetje snel voor mij. Maar het is gezellig dus het maakt mij allemaal niet uit, haha. Ik ga weer lekker dansen als je het goed vindt. Want de dansjes die iedereen doet zijn wel heel leuk.”

Justin (22)

“Ik heb te veel gepakt en nu zit ik hier op dit bankje even tot rust te komen.”
-Shit, gaat het wel goed verder?
“Ja hoor, ik moet gewoon even rustig zitten en straks dansen en wat drinken misschien en dan gaat alles weer helemaal lekker. Hoe het feestje is? Ja goed natuurlijk. Heerlijke tracks, precies druk genoeg en gezellig, zoals het eigenlijk altijd wel is bij drum and bass feestjes. Ik ben helemaal vanuit Twente naar Breda gereisd voor vanavond. Eindelijk goede muziek, ik slaap vannacht bij een vriend, die ik al een half uur kwijt ben, terwijl je in een minuut door de gang gelopen kan zijn, maf he?”

Linda (17)

“Tribe mag van mij wel blijven! Ik woon zelf in Tilburg en daar heb je amper drum and bass. Hier in Breda ook maar af en toe, maar vanavond vind ik echt een goede. Zou leuk zijn als we ze ooit in Tilburg zouden mogen verwelkomen. Volgende keer misschien wat minder locals, maar dat begrijp ik wel voor een debuut hoor. En de kaartjes waren ook spotgoedkoop. Fijne avond dit. Ik ga nu proberen een wijntje te scoren.”

Tribe scoort een 8/10 en het event dat georganiseerd wordt door twee fanatieke vrijwilligers van Mezz debuteerde succesvol!

Psst: we kunnen je alvast vertellen dat op 24 maart de volgende editie gaat komen! Hou de Facebook pagina van Tribe in de gaten 😉